Bråda tider för politikerna

I dag är det en månad kvar till valet och partiernas kampanjer tar fart. Hur mycket pengar de olika partierna avsätter i valbudgeten för det lokala valet varierar. Gemensamt är däremot att de ideella krafterna spelar stor roll i arbetet inför valet.

Handgjorda. Miljöpartiet satsar på en lokal lampanj. Matias Lundström och Daniel Bergvall gör affischer som ska upp på bussarna.foto: rolf jönsson

Handgjorda. Miljöpartiet satsar på en lokal lampanj. Matias Lundström och Daniel Bergvall gör affischer som ska upp på bussarna.foto: rolf jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2010-08-19 04:00
Söndagen den 19 september är det dags. För Miljöpartiet är det bråda tider. I går monterade affischgruppens 150 affischer som ska sättas upp i bussarna på ön.
-  Vi har själva formgett affischer och foldrar eftersom vi vill nå ut med de lokala frågorna, säger Matias Lundström, valansvarig Miljöpartiet.
Redan 2007 började partiet förberedelserna inför valet och sedan våren 2009 har de arbetat intensivt och inriktat på valet. Ett stort arbete har lagts på värvningsarbetet och närmare valet har kampanjarbetet tagit en allt mer utåtriktad form, berättar kanslichef Daniel Bergvall.
Miljöpartiet satsar stort med målet att efter valet ha åtta, det vill säga dubbelt så många, ledamöter i fullmäktige. I år lägger de 265 000 kronor på det lokala valarbetet, jämfört med förra valet då budgeten var 180 000 kronor. När kommunens partistöd ändrades till en årlig fast grundsumma på 200 000 kronor, samt en summa för varje ledamot i fullmäktige, var Miljöpartiet en av vinnarna som fick en ökning i tilldelningen med 47 procent.

På släp
En allt viktigare väg att nå väljarna inför valdagen är webben, enligt rundringningen GA gjorde. Radio, tidningar och affischering är andra sätt att nå ut med budskapen. Den direkta kontakten, till exempel genom dörrknackning, är viktig för båda sidorna och på lördag är det dags för partierna att slå upp dörrarna till valstugorna på Östercentrum. Där kommer alla partier att vara på plats när det intensiva valarbetet börjar.
Centern och Moderaterna har tagit ett annorlunda grepp i valtider, med rundresor runt socknarna på Gotland. Moderaterna reser runt och träffar öns väljare i husvagn och Centern reser runt med ett tretton meter långt ekipage, draget av en traktor.
-  Vi har rullat sedan den 17 juli och vi ska besöka varje socken, berättar ombudsman Curt Broberg (C).

Hemligt
Hur mycket pengar Centern har i valbudgeten vill däremot inte partiet uppge.
Någon gemensam ekonomisk satsning görs inte mellan partierna, varken i alliansen eller mellan de "röd-gröna", samarbetet sker på en politisk nivå.
För de flesta partierna är kommunens partistöd det enda bidraget utifrån. Undantaget är Socialdemokraterna som tar emot 30 000 kronor från Målar-ettan och Handels.
Just nu råder en del hemlighetsmakeri, men enligt partierna kommer kampanjerna ta tydligare form i slutet av veckan.
-  På fredag kommer vi att visa Gotlands största valaffisch. Än så länge är den hemlig, säger Jannika Sörestedt, ombudsman (S).

Så här mycket lägger de gotländska partierna på den lokala valrörelsen.
Socialdemokraterna: 500 000 kronor. (Bidrag: 20 000 kronor från Handels och 10 000 kronor från Målarettan).
Vänsterpartiet: cirka 350 000 kronor.
Miljöpartiet: 265 000 kronor.
Moderaterna: 500 000 kronor.
Folkpartiet: 370 000 kronor.
Centern: Lämnar ingen uppgift.
Kd: Cirka 250 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om