"Branschen måste förändra sitt beteende"

Oavsett beloppets storlek kan domen få konsekvenser för hur mobiltelefonförsäljare hanterar sina kunders reparationer, säger Staffan Tiste, Bildombudsmannen AB, appropå domen idag i målet om de försvunna bilderna i en kameramobil.

Gotland2007-09-28 17:23

Staffa Tiste var kvinnans ombud vid förhandlingarna och säger i ett pressmeddelande att konsumenterna trots allt vunnit en seger idag. Domen kan kosta mobiltelefonreparatörerna miljonbelopp om det inte sker en förändring deras sätt att sköta reparationer.

Staffan Tiste kritiserar tingsrättens resonemang att de förstörda bilderna och videosekvenserna endast skulle ha ett ideellt värde.

- Mobiltelefonerna blir allt bättre och många bilder säljs redan idag kommersiellt på bildmarknaden, säger han och kritiserar också det låga ersättningsbeloppet.

I samband med målet visade det sig också att fler personer drabbats av att bilder, musik, mm, raderats hos samma butik.

- Den fällande domen äv i mycket nöjda med. Det är mig veterligen första gången en mobiltelefonförsäljare fällts för oaktsamhet på det här sättet, säger Staffan Tiste.

- Även om varje konsument som får sitt lagrade material förstört enbart skulle få 500 kronor så innebär det skadestånd på miljonbelopp att utbetalas till tusentals kunder som fått fel på sina telefoner. Branschen måste förändra sitt beteende, säger Staffan Tiste.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om