Efter att en bil ska ha körts av vad som förmodas vara personal på en bilverkstad har Helagotland fått uppgifter om liknande fall. I ett av tipsen ska en inlämnad personbil körts 20 mil medan den var på verkstad, utan ägarens vetskap. I det andra ska bilen ha lämnats tillbaka till kunden krockad.
– När man har en verksamhet är det viktigaste att ha förtroende hos sin kund, så det här är jätteallvarligt. Det skapar ett enormt förtroendetapp som kan riskera hela verksamheten, säger Sanna A Wadström, VD på branschorganisationen Mekanföretagen.
Förtroende är ett värdeord som klingar högt hos Sanna A Wadström. Samtidigt kallar hon dessa fall för juridiska gråzoner.
– Jag tycker detta är mest en etisk fråga. Det är naturligtvis helt befängt, det är inte okej om man använder bilen för privat bruk. Men är det så att man testkör bilen är det rimligt.
I ett mejl skriver Peter Bogren, jourhavande förundersökningsledare på Polisen:
"Rent brottsligt så kommer inte olovligt brukande eller stöld på fråga. Detta då själva användandet av och tillgång till bilen inte varit olovligt. Hade det hänt något med bilen vid användning, så bör det vara så att det skulle gå på verkstadens försäkring eller att det blivit civilrättsligt".
Trots att Helagotlands uppgifter talar för att bil-lånen inte är helt ovanliga tycks de sällan komma upp till ytan.
– Det här är ingenting som jag hört skulle vara något stort problem, eller som våra jurister har tagit upp som problem. Men skulle det vara så är det oetiskt och man utsätter egendomen för risk, säger Sanna A Wadström.
Men om Mekanföretagen skulle få reda på att något skulle ske, har de en plan.
– Då kopplar vi in våra jurister på det. Första steget är att ha en dialog, sen kan man alltid gå vidare om det skulle behövas. Det beror på omfattningen, säger Sanna A Wadström.
– Det är viktigt att man går till verkstäder som man upplever att man har en bra relation till, tillägger hon.
I en situation där en bil tar skada när den är inlämnad, är det verkstadens skyldighet att betala.
– Det som gäller först och främst är konsumenttjänstlagen och presumtionsansvar. Det innebär att verkstaden ansvarar för vad som händer med egendomen när den befinner sig där. Samtidigt måste bilägaren bevisa att skadan har uppkommit medan bilen befann sig under verkstadens kontroll, säger Martin Becker, försäkringschef på Länsförsäkringar Gotland.