- Vi har olika förslag, men konsekvenserna av dessa måste analyseras noggrant innan vi tar ett beslut. Det måste bli rimliga priser för frakt och för dem som reser till och från Gotland, säger Christer Agerback på Trafikverket, som är ordförande i den styrgrupp som tar beslut om förutsättningarna i upphandlingsunderlaget.
Halva kostnaden
I dag tar staten halva kostnaden för de ökade bränslepriserna i Gotlandstrafiken, resten får resenärerna betala.
Men det är ingen självklarhet att det blir så i det nya avtalet.
- Den utveckling som oljepriset haft innebär naturligtvis en risk för staten, men ökade bränslekostnader innebär också en risk för biljettpriserna och frakten. Och hur påverkas anslaget till trafiken om staten slipper den risken? Det är sådant som måste analyseras och det är en komplicerad fråga, säger utvecklingsdirektör Per Lindskog.
Han tycker att man också måste tänka på att hitta motiv till att övergå till mer miljövänliga bränslen.
Klart i augusti
Styrgruppen beslutade även att det blir en samlad upphandling och inte som tidigare föreslagits en för tonnaget och därefter en för driften.
Upphandlingsunder-laget beräknas vara klart i augusti.