Brevbärarcyklar får hjälp av elmotorer

- Folk som ser mig cykla upp för backen frågar om jag ätit spenat hela livet!Men det har hon inte, Lina Södergren.Hon trampar bara på en av Postens nya cyklar med batterimotor.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-04-22 04:00
Lina Södergren bär ut post i norra Innerstan i Visby.
Postens cykel är extra kraftigt byggd och därmed extra tung: 43 kilo. Väskorna med post kan väga upp mot 30 kilo. Backarna upp mot Klinten är branta, särskilt när man måste stanna hela tiden och sedan ta ny fart.

Elmotor
Och Lina Södergren ska ha barn om två månader.
Ändå sitter hon ner på cykeln när hon trampar upp för Rackarbacken.
Anledningen är att hennes cykel är en av tre på Posten Gotland som har en elmotor som hjälper till att driva den.
Men missar man inte hela poängen med att jobba på Posten: att man får gratis motion och slipper gå på spinning?
- Riktigt så enkelt är det inte. Man måste trampa själv också. Och ju hårdare man trampar, desto mer hjälper motorn till, berättar Lina Södergren.

350 i landet
- Men de gamla gubbarna ville inte testa cykeln först. "Vi vill ha vår motion", sa de. Men nu tycker de inte att det är så dumt.
Så den första testcykeln, som kom för fyra månader sedan, fick snabbt sällskap för några veckor sedan.
- Nu har vi tre cyklar med elmotor av totalt femton cyklar i Visby, säger Erling Schwartz, biträdande utdelningschef i Visby.
- Det är ett väldigt fysiskt jobb och det är många som vill ha elcyklarna.
Postens första elcyklar i Sverige togs i bruk för snart fyra år sedan och nu finns det 350 runt om i landet.

Inte gratis
En anledning till satsningen är sjukfrånvaron på Posten. Den sjönk också under 2007 från 7,8 till 6,5 procent.
Men cyklarna är inte gratis; en vanlig postcykel kostar ungefär 7 000 kronor plus moms, medan den eldrivna går på mer än det dubbla, 16 000 kronor plus moms.
Så det lär nog dröja innan alla brevbärare har varsin cykel.
- Nu har vi en på varje lag, och vi får turas om att använda dem, säger Lina Södergren.

Treväxlad privat
Får du ingen favör av att du är gravid och har branta backar i ditt distrikt?
- Nej. Men nu ska jag nog inte cykla mer. Det är ganska tungt ändå, även med hjälp av motorn.
Vad har du själv för cykel hemma?
- En helt vanlig gammal hyrcykel med tre växlar, berättar Lina Södergren.


Cykeln väger 43 inklusive hållare, stöd, väskor och motor. Motorn med batteri väger 7 kilo.
Motorn är på 250 watt, cirka 0,3 hästkrafter, vilket är gränsen för vad en cykel får ha.
Motorn styrs av pedaltrycket: ju hårdare tryck, desto mer hjälper motorn till.
Ett batteri räcker till cirka 2 mil vid maxbelastning och upp till 9 mil vid blandad cykling.
Batteriet kostar 5 000 kronor och ska klara upp till 1 000 laddningar.
Det finns också en "civil" variant, som också den har tre växlar. Men den är byggd i aluminium och väger bara 23 kilo.Källa: Monark Excercise
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om