Bristande vakthållning bidrog till förlisning

Panik ledde till att en besättningsman ramlade över bord och sedan klämdes till döds.
Det konstaterar Statens haverikommission som utrett olyckan då en gotländsk fiskebåt sjönk förra vintern.

Gotland2005-07-30 06:00
Lister från Klintehamn var på väg till Öland för att lossa lax. Söder om Öland kolliderade träbåten med den svenska trålaren Kenya - två gånger.
Den vakthavande besättningsmannen i Kenyas styrhytt upptäckte den gotländska fiskebåten och insåg att de båda riskerade att kollidera.
Mannen försökte påkalla Listers uppmärksamhet genom att lysa med en strålkastare, samtidigt som han girade. Men olyckan gick inte att undvika.
Strax efter två på morgonen den 28 januari 2004 rände Lister in i styrbordsidan på trålaren. Listers befälhavare beslutade att köra upp långsides med Kenya, och räddade sig tillsammans med en av besättningsmännen över till trålaren.

Ingen undanmanöver
Men när den tredje fiskaren, en man i 50-årsåldern, skulle hoppa över hade båtarna glidit isär och han föll i vattnet.
Med gemensamma krafter försökte besättningarna att dra upp mannen ur havet.
Under tiden hade den nu obemannade Lister med motorerna igång vänt och stävade rakt mot trålaren.
Den nödställde, som hängde i ett rep på utsidan av Kenya, klämdes mellan båtarna och föll livlös tillbaka i vattnet.
Statens haverikommission slår fast att olyckan orsakades av att Lister inte genomförde någon undanmanöver, och att Kenyas försök att göra detsamma inte var tillräckliga.

Panikartat agerande
Bägge fiskefartygens styrhytter var endast bemannade med en ensam vakt under natten, vilket inte var tillräckligt. Listers styrhytt var till och med obemannad stundvis.
Haverikommissionen anser att det borde funnits tillräckligt med tid för besättningen att överge Lister i god ordning. Men övergivandet skedde oordnat och närmast i panik, vilket tyder på brister i besättningens kunskaper.
Besättningen hade inte samlats för överläggning utan försökte i stället var för sig att rädda sig över till Kenya.
Statens haverikommission rekommenderar Sjöfartsverket att vidta åtgärder för att vakthållning upprätthålls på fiskefartygen enligt bestämmelserna, och att befälhavare och besättningar på fiskefartyg klarar att under ordnade former överge fartyg till sjöss och att rädda människor som fallit i vattnet.
Besättningsmannen återfanns aldrig trots eftersökningar dagarna efter olyckan.
Vraket ligger på 44 meters djup och har skador i förskeppet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om