Brister i arbetsmiljön på intensiven
Det finns flera brister i arbetsmiljön på intensivvårdsavdelningen på Visby lasarett. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter en inspektion där i mitten av september. I ett inspektionsmeddelande ställs flera krav på förbättringar.
Syftet med tillsynen är bland annat att kontrollera det systematiska arbetsmiljöarbetet, säkerhetsrutiner vid läkemedelsberedning, introduktion av medicinteknisk utrustning samt mikrobiologiska arbetsmiljörisker. Frågor ställs också om risken för belastningsskador och stress.
På intensivvårdsavdelningen på Visby lasarett finns ingen skriftlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter till avdelningschef och arbetsledare.
Det innebär enligt Arbetsmiljöverket att arbetsgivaren inte kan bedriva ett fullgott arbetsmiljöarbete för personalen. Detta kan medföra att de anställda inte vet vem man ska vända sig till i olika situationer och att de därför i sitt arbete kan utsättas för ohälsa och olycksfall.
Verket kräver därför att det görs en skriftlig fördelning av uppgifter och ansvar för arbetsmiljöarbetet till chef och arbetsledare och att det av denna framgår att de ska se till att förebygga olycksfall och ohälsa och arbeta för att arbetsmiljön är bra. De måste också få befogenheter, tid och ekonomiska resurser samt kunskaper som motsvarar dessa uppgifter. Vem som ansvarar för vad ska sedan göras klart för personalen.
Intensivvårdsavdelningen saknar också återkommande utbildning i förflyttningsteknik för de anställda. Att lyfta fel kan ge belastningsskador och därför kräver Arbetsmiljöverket att personalen ska få tillräckliga kunskaper om riskerna och få klart för sig vilka metoder som ska användas i olika situationer när patienter ska flyttas och utbildning för detta.
Arbetsmiljöverket kräver också att enhetscheferna regelbundet och kontinuerligt ska få stöd i arbetet för att bearbeta reaktioner efter psykiskt påfrestande situationer i arbetet, men också när det gäller arbetssätt och bemötande av anställda, patienter och anhöriga för att undvika skadlig stress.
Senast den 5 december vill arbetsmiljöverket veta hur dessa krav ska uppfyllas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!