Bristerna har avhjälpts genom kvalitetssäkring

Carina Andersson som är regionchef för Attendo Care är stolt över det företag som Attendo är i dag.
­ Det har säkert funnits kvalitetsbrister, men ledningen har gått igenom företaget och genomfört kvalitetssäkring, förklarar hon.

Gotland2002-11-15 04:00
Medierna har givit en skev bild av Attendo Care, men visst har företaget haft problem, det säger Carina Andersson som är regionchef för företagets mellanregion, dit Gotland hör. Hon understryker dock att det i första hand är i Stockholmsregionen som det har stormat.
­ Det är svårt att anställa personal i Stockholm, lyder Carina Anderssons förklaring till detta.
På senare tid har läget dock förbättrats. Ledningen för Attendo Care AB har gått igenom och kvalitetssäkrat hela företaget för att komma till rätta med problemen.
­ När man arbetar med människor så blir det fel ibland. Det viktiga är att man gör vad man kan för att gardera sig.
Attendo Cares recept för en bra verksamhet ligger i dag i att man hela tiden kvalitetsgranskar och följer upp verksamheten, att man har tydliga rutiner för vad som ska göras och att man satsar på duktiga verksamhetschefer.
- Har ni lika hög bemanning som man har i kommunal äldreomsorg?
­ Det är olika. Bemanningen anpassas till varje enhet. Mycket personal är inte alltid synonymt med bättre kvalitet.
Carina Andersson menar att Attendo Care har ovanligt goda förutsättningar för att skapa en bra verksamhet på det nya stora äldreboendet i kvarteret Pjäsen i Visby:
­ Vi har gott om tid på oss. Vi börjar våren 2004. Det borgar för att det kommer att bli en bra start.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om