"Bristerna har inte kommit plötsligt"
- Det är en lång att göra-lista och det ska bli spännande att försöka göra något bra av den. Att gå hem och dra något gammalt över sig hjälper ingen.Det säger skoldirektör Peter Molin, efter Skolverkets skarpa kritik mot ledningen av öns skolor.
Foto: Henrik Radhe
Peter Molin konstaterar att sakfrågorna delvis har skiljt sig mellan kommunens nuvarande och förra politiska majoritet, men att budskapet varit tydligt från båda.
- Det heter ju fortfarande att ekonomin är överordnad allt. Visst, ingen kan leva på lånade pengar, men man måste ha tillräckligt för att klara sitt uppdrag.
Peter Molin menar att de brister Skolverket nu kritiserar, inte kommit plötsligt.
- Det har varit en naturlig utveckling under åren, där man inte utvecklat de här systemen eller rannsakat sig själv.
-Man måste i kommunen fråga sig vad man sätter fokus på. Är det ekonomin eller verksamheten?
Reform
Skolverket kräver förbättringar på kort och längre sikt. Peter Molin säger sig ha gott hopp och att det redan, under och efter den åtta månader långa inspektionen, hänt mycket positivt inom ramarna för reformen "Skola Gotland 2008".
- Vi har försökt samla oss kring gemensamma strategier, vi har förändrat ledningsorganisationen och försökt sätta fokus inte bara på skolhus, utan på att skapa och behålla goda lärmiljöer. Där tittar vi på en utredning från Skolverket över vilka faktorer framgångsrika skolor ute i landet fokuserat på. Även här finns skolor med en positiv utveckling. Dessa ska vi titta på.
Sedan ett år tillbaka vidareutbildas också öns kommunala lärarkår i att sätta betyg och göra bedömningar. Arbetet sjösätts i höst och ska kvalitetskontrolleras kontinuerligt av rektorerna.
Rektorer
Många av öns rektorer brister i sitt pedagogiska ledarskap, menar Skolverket. Peter Molin lyfter frågan högt inom "Skola Gotland".
- Det är min uppgift att se till att rektorerna inte sitter fast i att vara administrativa chefer, utan att de leder den pedagogiska verksamheten på skolan.
Den 1 januari 2008 grundlades en ny rektorsorganisation, i syfte att bland annat förbättra och förvalta det pedagogiska ledarskapet. Frågan har också lyfts på månatliga rektorskonferenser, i samverkan med för och grundskolechefer och barn- och utbildningsförvaltningen.
Skolverket pekade särskilt på att kommunernas stora frihet att utforma skola och skolgång, åtföljs av ett ansvar. Egenkontrollen måste fungera.
Det har den inte gjort på Gotland, konstaterar Peter Molin självkritiskt. Samtidigt menar han att statistik går att tolka olika.
- Som att en fjärdedel av eleverna inte är godkända i alla ämnen. I högstadiet får man betyg i 16-17 ämnen. I vissa fall kan man komma överens om att man satsar mer på kanske 12 ämnen som känns viktiga. Saknar man sedan ett ämne står man inte utanför skolan, utan man har betyg att gå vidare till gymnasiet med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!