Bro-frågan får bero till 2010
Nej, frågan om att bygga en bro mellan Gotland och Fårö är inte aktuell. Det får bero till 2010. Då kan det bli aktuellt att ta upp ärendet igen. Det säger Sven Ahlström vid Vägverket region Stockholm där han delar sin tid med arbetsplats både i Solna och på kontoret i Visby.
- Först år 2010 kan det åter bli aktuellt att igen väcka frågan om en bro eller inte mellan Fårö och storön. Och i så fall är det viktigt att de boende och brukarna aktiverar sig i om man vill ha färjedrift eller brobygge, säger Sven Ahlström.
Lönsamhet
Enligt Vägverket måste frågan om en fast förbindelse mellan Gotland och Fårö ses i perspektiv av samhällsekonomisk lönsamhet. När fåröborna sist tillfrågades i en enkät tyckte då över 60 procent att det vore bra med en färja.
Nu poängterar Sven Ahlström vikten av att de som är berörda och beroende av att ta sig över sundet själva aktiverar sig och aktualiserar frågan om bro eller färja. 1996 valde politikerna att följa fåröbornas önskan, enligt enkätundersökningen, och lät färjan vara kvar.
- Då menade majoriteten av de tillfrågade att en bro skulle kunna vara till fara för företagsamheten och påverka negativt service, skola och affärer på Fårö. Nu ser vi att exempelvis butiker har lagts ner. Och det trots att färjeförbindelsen finns kvar. Den förändring som har skett har blivit utan att det finns någon fast förbindelse.
Långsiktig plan
Vart fjärde år görs en ny långsiktig plan. Den gamla gäller mellan åren 2004 och 2015 och först år 2010 blir det dags för en ny plan. Då kan det åter bli aktuellt att igen väcka frågan om en Fåröbro.
Enligt det gamla förslaget skulle antingen en ny väg byggas väster om Fårösunds samhälle, eller skulle trafiken i princip gå samma sträcka som i dag genom Sundsvägen.
512 personer
När enkäten gjordes i frågan om en Fåröbro eller inte, fanns 512 personer mantalsskrivna på Fårö. Av dessa sade 64 procent nej till en bro mellan Fårö och storön. Kvinnorna, 70 procent, var mer positiva till en bro än männen.
Med en beräknad kostnad på cirka 300 miljoner kronor för brobygget ställd mot dagens kostnad på 18 miljoner för färjeverksamheten, har Vägverket tidigare ansett det samhällsekonomiskt lönsamt med en bro.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!