Hur Gotland ser på behovet av Bromma flygplats råder det ingen tvekan om. Efter att Swedavia i höstas lade fram sin utredning, med slutsatsen att flygplatsen kan avvecklas i förtid, uppvaktade Region Gotland regeringen om vikten av att ha den kvar.
I april lägger regeringen fram sin infrastrukturproposition. Vid senaste sammanträdet tog regionstyrelsen sitt yttrande:
”Bromma flygplats fyller, med sin geografiska placering, kortare flygtid och snabba flygplatshantering, en funktion för Gotland som Arlanda i dagsläget inte kan leva upp till. En nedläggning av Bromma flygplats vore därmed skadligt för Gotlands samhälle och näringsliv, liksom för kommunikationerna.”
Dagarna efter att regionstyrelsen lämnat sitt yttrande presenterade en privat ägargrupp, Bromma Airport Group, sina planer på att ta över flygplatsen. Drivande kraft är ACR (Aviation Capacity Resources AB).
Om flygplatsen drivs i statliga eller privat regi verkar spela mindre roll.
– Det är ett lysande förslag. Bra med någon som ser en framtid för flygplatsen, säger Lars Thomsson och påpekar att ACR är en tung aktör i branschen med ansvar för flygtrafikledning vid 17 svenska flygplatser.
Lars Thomsson tycker att de argument som ACR för fram stämmer väl överens med hans egna. Bromma kan bli Sveriges första fossilfria flygplats och fortsätta som viktigt nav för inrikestrafiken.
Även regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) tycker att förslaget om privat drift är intressant.
Miljöpartisterna i Stockholm driver på för en avveckling, men de gotländska partikollegorna är av annan åsikt.
– Vi vill ha Bromma kvar, men har inte tagit ställning till privat drift. Vi behöver titta närmare på det alternativet och se hur seriösa planerna är, säger Lisbeth Bokelund (MP).
Lars Thomsson vill arrangera ett seminarium (digitalt) om Bromma i riksdagen, och då ta upp frågan om privat drift. Vad infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tycker i ärendet kanske klarnar i början av mars, då han ska svara på en fråga från Maria Stockhaus (M): ”Är ministern beredd att ta upp en diskussion med privata aktörer om att ta över driften av Bromma flygplats?”
Wilhelm Wohlfart, som är vd för ACR, ser gärna att Gotland agerar:
– Jag har inte fått så många reaktioner från Gotland ännu, trots att Bromma är viktigt för ön. Det skulle vara bra om öns näringsliv och Region Gotland ställer sig bakom våra planer.