Om fem dagar anländer det första kryssningsfartyget till den splitter nya kryssningskajen. Den senaste tiden har arbetet med den provisoriska gångbron över Färjeleden därför pågått för högtryck, och nu är den i det närmaste klar.
Bron är tillräckligt hög för att tung trafik till och från hamnområdet ska kunna passera under, och nog enkel i sin konstruktion för att kunna monteras ned, den dag den ska ersättas av en permanent bro.
Den riktiga bron är tänkt att byggas i höst, till en beräknad kostnad av 25 miljoner kronor.
Det var bara några veckor sedan regionstyrelsen godkände ett tilläggsanslag för den provisoriska gångbron på 2,2 miljoner kronor. Skälet var att Trafikverket hade krävt att kryssningspassagerarna inte skulle behöva gå över hamnen, när de lämnat sina fartyg för att promenera in till Visby innerstad.
Hur mycket hela bygget av kryssningskajen kommer att kosta är fortfarande inte klart, mer än att budgeten på 250 miljoner kronor kommer att spricka.
Men överdraget ska inte belasta skattebetalarna, lovade projektledaren Harald Gröttvik nyligen i GT:
– Hyran som driftbolaget CMP ska betala baseras på att kajen har kostat 250 miljoner kronor, men om den blir dyrare så korrigeras hyran, sade han.
Kryssningskajen inklusive landfästet sträcker sig över en halv kilometer ut i vattnet, och ska kunna ta emot två fartyg samtidigt, med en längd av 340 meter.