Brott - eller smart marknadsföring?
Smart marknadsföring?Kanske det.Men polisen sågar Stureplansgruppens senaste påhitt.- Det är ett oskick, säger polisinspektör Roger Björkander.
Foto: Tommy Söderlund
Ett av dem är "installationer" runt om i Visby som ska locka intresserade genom att se ut om brottsplatser.
Men det enda möjliga brott som ägt rum är själva uppförandet av installationen.
- Man ger sken av att det är en myndighet som genomfört någon form av tvångsåtgärd. Det kan rubriceras som föregivande av allmän ställning, säger polisinspektör Roger Björkander.
Kan vara olagligt
- Det kan jämföras med att ta på sig en polisuniform och dirigera trafiken. Det är ett oskick. Polistejp ska inte användas på det här sättet. Ena gången är det en reklamkampanj, nästa gång kan det vara en brandplats, säger Roger Björkander.
Men också affischeringen kan vara olaglig.
- Enligt den lokala ordningsstadgan måste man söka tillstånd hos polisen för den här typen av affischering. Det har inte skett, och de skulle inte ha fått tillstånd heller, säger ingenjör Anita Carlsson på tekniska förvaltningen.
Men det eventuellt olagliga i kampanjen bekymrar inte Stureplansgruppen.
- Vi räknar med att få ta den diskussionen med polisen. Dock är det inte riktig polistejp, säger Stephanie af Klercker, marknadschef på Stureplansgruppen.
Hur har ni fått tag på tejpen?
- Den har vi köpt.
Var då? Av polisen?
- Jag kan inte säga var, men det är inte av polisen eftersom det inte är riktig polistejp.
Vad har ni fått för respons på kampanjen?
- Vi har fått bra respons. Det är flera som hört av sig. Men vissa av våra installationer har försvunnit under dagen, säger Stephanie af Klercker.
Stöld? Kanske har ett brott blivit begånget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!