Brott mot sjölagen möjlig haveriorsak

Skånsk polis utreder nu om Zandys befälhavare bröt mot sjölagen. Man tror den två ton tunga fisklasten kan ha varit dåligt säkrad. Nu ligger båten på havsbotten och under tisdagen sköljde vrakdelar och död fisk in mot den skånskastranden.

Gotland2008-01-09 04:00
- Anmälan om brott mot sjölagen upprättades i måndags. Enligt Kustbevakningen kan förlisningen bero på att man haft för mycket fångst ombord. Det ska ha inverkat på sjövärdigheten, säger kriminalkommissarie Ann-Christin Sjöbäck vid polisen i Trelleborg.
En skånsk åklagare kommer att avgöra om förundersökning ska inledas. Den skånska polisen kommer dock inte att förhöra de båda besättningsmännen.
- Nej, de behöver inte stanna här. I så fall tar vi kontakt med polisen på Gotland, så kan de höras där.

Miljöbrott?
Mats Nilsson, vakthavande befäl på Kustbevakningens ledningscentral i Karlskrona:
- Orsaken kan vara att lasten inte var tillräckligt surrad, så den gett sig på drift och allt hamnat på en sida. Man kan inte bara lämna det och säga, "Oj, vilken otur!". Det måste utredas. Befälhavaren ska enligt sjölagen se till att fartyget är ordenligt lastat.
Så här i efterdyningarna av förlisningen är KBV:s största intresse risken för miljöpåverkan.
-För en kvart sedan (tidig tisdag eftermiddag, reds anm) passerade vårt flygplan över fartyget. De kan se att det kommer en liten strimma olja, som dock försvinner i rådande väderlek.

Läcker olja
Båten sjönk tre kilometer från land och ligger nu ungefär tre meter under ytan, med sju meter till havsbottnen.
På tisdagen var det hårt väder i området och prognosen för resten av veckan ser likadan ut.
-När vädret blir bättre kanske man kan gå dit med miljöskyddsfartyg och tömma oljetankarna ombord. Nu trycker hela Östersjön på in mot land, säger Mats Nilsson.
Enligt uppgift fanns omkring 500 liter dieselolja och 60-70 liter smörj- och hydraulolja ombord. Mats Nilsson tror inte det är någon större risk för miljöskador. Han påpekar dock att förlisningen ska utredas även ut miljöaspekt, för att se om vattenföroreningslagen efterlevts.
Huruvida båten ska bärgas eller inte, blir en fråga mellan försäkringsbolaget och ägaren Thorgrim Christiansson.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!