Föreningen Gretas gamlingar krävde i ett brev ställt till bland andra Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland, att bolaget ska sänka hastigheten från 28 knop till 22 knop på mer än hälften av avgångarna för att minska utsläppen av växthusgaser. De anser att färjorna inte håller måttet – att investera i nya färjor som endast minskar utsläppen med 20 procent är inte att ta klimatfrågan på allvar.
Christer Bruzelius har nu skriftligen svarat Gretas gamlingar. Han är positiv till deras engagemang och håller med om att en 20-procentig minskning är långt ifrån tillräcklig. Men samtidigt skjuter han delvis över ansvaret på staten och det gotländska samhället. "Vilka verktyg som ska användas kan dock inte Destination Gotland avgöra ensidigt, utan det behövs en bred diskussion i hela det gotländska samhället", skriver han.
Istället för att komma med några konkreta svar, ställer Christer Bruzelius en rad frågor i sitt brev som han anser måste besvaras under nästa upphandling av Gotlandstrafiken.
"Hur ska fördelningen se ut mellan förändringar i trafiken och nya drivmedelslösningar? Går det att differentiera hastigheterna i trafiken eller göra förändringar i turlistan på ett smart sätt? Ska färjorna köras helt på biogas, och hur ska de ökade drivmedelskostnaderna i så fall fördelas mellan staten och resenärerna? Svåra frågor, men som det gotländska samhället måste svara på om vi inte vill att staten ensidigt ska göra det åt oss."
Gittan Frejhagen, en av gamlingarna bakom brevet, är inte nöjd med svaret.
– En sak som jag tycker är odelat positivt är att han konstaterar, helt utan omsvep, att det går att minska koldioxidutsläppen med 70 procent till 2030. Men sedan tycker jag att det låter som att han inte har något ansvar och inga befogenheter, och så är det ju inte. Under upphandlingstiden måste det ju pågå ett kontinuerligt förbättringsarbete, säger Gittan Frejhagen.
Naturligtvis har de utrymme att hantera sådant de tycker är angeläget, menar hon.
– Att han bara är en passiv spelare utan några egna resurser – det kan jag inte riktigt acceptera.
Gittan Frejhagen tror att Destination Gotland både har möjlighet att öka inblandningen av biogas och sänka farten för vissa turer redan nu, om de bara vill.
– De kan säkert låta några turer gå lite långsammare och sänka priset för de turerna, vilket kanske motiverar människor att välja de turerna.