"Bultar fel åtdragna"
Tillverkaren Vestas skyller på montörerna när det gäller haveriet för vindkraftverket V52 i Näs.Nu byter man ut alla bultar i de nio kraftverken av samma typ.
Foto:
Nu har tillverkaren Vestas gjort ett utlåtande om vad som hände och man konstaterar att "bultarna mellan navet och bladlagret hade gått sönder på grund av utmattning". Sådan utmattning kan ske om bultarna inte är korrekt åtdragna, skriver företaget.
Tekniske chefen
Tekniske chefen Hans Ljungström konstaterar att man inte funnit några defekter i materialet eller konstruktionen. Vestas drar slutsatsen att olyckan i Näs orsakades av "undermåligt arbetsutförande i samband med uppförande av vindkraftverket".
I ett brev till företaget Siral System AB i Slite, som driver kraftverken i Näs, skriver Vestas att det inträffade måste betraktas som en isolerad händelse som endast gäller det aktuella kraftverket.
Man säger också att alla bultar på samtliga nio vindkraft av samma typ som det havererade, ska bytas ut. Vindkraftverket Kulle nr 11 kommer att få en ny vinge inom kort.
Samtidigt som Vestas slår fast att händelsen orsakats av montörerna skriver man att servicepersonal gjort stickprov i tre av verken i området för att kontrollera vingbultarna. Man fann att samtliga bultar fungerar bra.
En officiell rapport om vad som hänt kommer inom kort.
I dag presenterade Vestas också sin helårsrapport. Företaget, som är världens största tillverkare av vindkraftverk, ökade rörelsevinsten med 120 procent och landade på 443 miljoner euro. Försäljningen steg med 26 procent under 2007 till nästan fem miljarder euro, det vill säga nära 50 miljarder svenska kronor.
Fyra haverier
Under presentationen kommenterade koncernchefen Ditlev Engel de fyra haverier som företagets kraftverk varit utsatta för, ett i Skottland, två i Danmark och så det senaste på Gotland.
Han konstaterade att företagets ledstjärna är att aldrig göra fel och han sade att de senaste haverierna inte är accetabla.
-Nu ska vi se över processer och rutiner för att det här inte ska upprepas, sade han vidare.
Tidigare fanns på Gotland tre serviceteam, men de har reducerats till två. Enligt Tord Östlund, Vestas, har det inte inneburit att underhållsarbetet blivit lidande.
I går var Vestas förberedande haverirapport uppe i miljö- och hälsoskyddsnämndens arbetsutskott. En medborgare har ställt frågor om haveriet och kommunens ansvar, därför blev rapporten en kommunal angelägenhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!