Burgsvik har fått cykelbana
Burgsvik har fått en gång- och cykelbana som invigdes i går av kommunalrådet Eva Nypelius, (c), och infrastrukturministern Åsa Torstensson, (c).- Detta är tack vare närtidssatsningen där Gotland fick sex miljoner kronor extra för att investera i infrastrukturen på landsbygden, sa Åsa Torstensson. Och det här är precis vad dessa pengar var tänkta för.
Foto:
- Det har gått rekordsnabbt att bygga den, på en månad ungefär, sa Marianne Dunér, Vägverket. Det har gått att genomföra tack vare att vi inte behövde lösa in någon mark. Både träd och milstolpar står kvar och ändå blev det en bra gång- och cykelbana.
Efterlängtad
En miljon har banan kostat och den har varit efterlängtad av Burgsviksborna.
- För några månader sedan inträffade en olycka med en cyklist som skadades, berättade Kurt Palmgren, projektledare på Vägverket. Det är sådant vi vill undvika med en gång- och cykelbana för oskyddade trafikanter.
Eva Nypelius och Åsa Torstensson lämnade Visby och Almedalen för några timmar för att åka ut till Burgsvik. De invigde genom att cykla i medvind igenom bandet. Ett hundratal personer hade samlats till den lilla invigningen och de applåderades för insatsen.
Trafiksäkerhet
- Min första kontakt med Gotland var på cykel, sa Åsa Torstensson. Därför känns det speciellt roligt att få inviga en cykelbana. Största anledningen att bygga en gång- och cykelbana är naturligtvis att stärka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter. Men också för att ge ökade möjligheter att förflytta oss, att fler vill och vågar ta cykeln till affären, till bussen, till skolan eller till busshållplatsen.
Cykelland
Åsa Torstensson berättade om åtgärdsplanerna fram till år 2021 där cykeln ingår och att man vill stärka Sverige som cykelland.
Eva Nypelius framhöll också vikten av trafiksäkerheten.
- Tack vare närtidssatsningen har vi kunnat belägga 70 procent extra mot budgeterat från början, sa hon. Och gång- och cykelbanor i samhällen ökar trafiksäkerheten men det finns två skäl till och det är miljöskäl och folkhälsoskäl. Vi kan komma ut och röra på oss lite mer.
Och visst kom det folk på cykel till invigningen. Men Bo Nylander, sommarboende i Hablingbo sen 35 år, tog sin gamla moped, en Rex Topper 1957.
- Ja, sa Bo Nylander. Man får köra en sån här gammal moppe på cykelväg men inte en så kallad EU-moppe. Visst är det här bra, bättre än cykelbanan på Sveavägen i Stockholm. Den är ännu smalare och dubbelriktad, dessutom står folk där och väntar på att trafikljuset ska slå om. Det är inte lätt att ta sig fram där minsann.
Stockvikevägen
Visst var Burgsviksborna glada över gång- och cykelbanan. Men det finns andra önskningar i Burgsvik.
- När får vi beläggning på Stockvikevägen, undrade Dagny Andersson. Det dammar förskräckligt och vi har väntat så länge på det.
På detta fick hon dock inget svar den här dagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!