Bergkvarabuss tog över som ny operatör för den gotländska kollektivtrafiken i mitten av juni i år, och sedan dess har de fått en hel del kritik, bland annat för att bussarna gått sönder vid flertalet tillfällen, samt nyligen för en incident där en buss körde fel flera gånger under sin resa.
Nu väljer en av Bergkvarabuss chaufförer att i en insändare (som du kan läsa i sin helhet på sidan 13) ge sin syn på den kritik som riktats mot bolaget. Under rubriken "Den irriterade busschauffören" skriver Claes-Göran Svensson att han ber om ursäkt för att han och andra busschaufförer upplevts som irriterade och arroganta mot resenärer, men förklarar även vad detta kan bero på:
"Varje dag vid varje tur går det på resenärer och frågar hur man betalar och hur fungerar appen Ridango (som är en total katastrof enligt min mening), men är det inte så att som resenär som vet att man skall åka kollektivtrafik så bör man väl ta reda på i förväg hur det fungerar på Gotland under rådande omständigheter?", skriver han bland annat.
I insändaren skriver Claes-Göran Svensson även att han tycker det är "lågt" av media och resenärer att kritisera den nya operatören Bergkvarabuss. "Jo, vi har många nya chaufförer som inte är insatta i linjetrafiken och skoltrafiken, och det kan tyvärr blir lite fel ibland, men kan man inte lite överseende med detta och tro som jag att det kommer att bli bättre."
Det största ansvaret, menar han, ligger dock på Region Gotland. "Var har ni hållit hus när kritik framförts mot Bergkvara Buss?", skriver han.
Jyrki Vainio, chef för kollektivtrafiken på Region Gotland, säger att han har svårt att bemöta Claes-Göran Svenssons kritik som riktas mot regionen.
– Det där är en åsikt från en chaufför, och som han har all rätt att ha, men jag har svårt att svara på det när jag inte vet exakt vad kritiken gäller. Samtidigt har jag full förtroende för chaufförerna som jobbar under mycket besvärliga förhållanden. De gör en viktig insats för oss alla, säger han.
Han menar bland annat att appen som man köper biljett med fungerar dåligt?
– Vi har hört att det finns kritik mot appen, men ofta när det varit problem så har vi sett att det varit datatrafiken som inte fungerat. Varje gång en chaufför eller resenär hör av sig om appen så tittar vi på det enskilda fallet för att se om det är själva systemet som inte fungerar eller om det handlar om nätverksproblem, och i majoriteten av fallen är det sistnämnda som strulat.
Trots de incidenter som Bergkvarabuss varit inblandade i sedan de tog över trafiken så säger Jyrki Vainio att bolagets leveranssäkerhet varit hög, och att han fortsatt har stort förtroende för den nya operatören.
– Vi har en ny operatör som varit i trafik i strax över två månader, och att det händer saker vid en trafikstart är inget märkligt. Det hör till spelet på något vis, säger han, och fortsätter:
– Vi har daglig kontakt med Bergkvarabuss, och varje gång en fråga kommer in till oss så lyfter vi den med dem, och jag upplever att vi har en bra dialog med bolaget. Att bussar får punktering eller går sönder är sådant som händer, men skulle vi upptäcka ett systematiskt fel så försöker vi jobba tillsammans med Bergkvarabuss för att undvika det. Det här är inget leveranshaveri, även om varje händelse såklart är olycklig.
Gotlands Tidningar har varit i kontakt med Claes-Göran Svensson, som dock avböjer att kommentera och hänvisar till sin insändare.