De lokala gotländska bussbolagen har kört sina sista skolbarn, åtminstone för den här gången. I och med att Bergkvarabuss vann den senaste upphandlingen om öns skol- och kollektivtrafik, och tar över trafiken från och med på söndag, blev onsdagens skolavslutning en känslosam dag för många av Gotlands busschaufförer.
Vanja Olofsson äger Stånga buss tillsammans med sin man Ronny, och hon har själv kört skolbuss i över 40 år. Hon säger att det blev en hel del tårar under onsdagen.
– Vi bjöd ungarna på tårta i Garda och Stånga, där vi främst kört skolskjuts, och vi fick otroligt mycket presenter och fina ord från både barnen och lärarna, säger hon.
Under avslutningen på Stånga skola fick Vanja till och med lyssna på en specialskriven sång signerad skolans lärare. Den innehöll bland annat textraden "Stånga buss har vi haft i alla tider, så i dag det i våra hjärtan svider".
– Man bygger väldigt starka band med både barn och vuxna när man är ett så litet bolag, och vi har varit med och startat deras dag och varit en trygghet för dem.
Hon berättar hur hon kört flera generationer av barn till och från skolan de senaste fyra decennierna.
– Vi har kört samma barn till skolan dag efter dag, och vet därför var de bor och känner även deras föräldrar.
Stånga buss har tidigare även bedrivit linjetrafik men har det senaste året enbart kört skolskjutsar. När trafiken nu går över i Bergkvarabuss regi kommer Vanja och Ronny Olofssons bolag att avvecklas och bussarna säljas.
– Ronny är 66 år och jag är 64, så vi är ändå lyckligt lottade och känner oss tillfreds med att det blir på det här sättet. Jag lider mer med de andra bolagen som har betydligt yngre ägare, säger Vanja.
Hon säger att hon kommit över turerna när det gäller själva upphandlingen, där kritik tidigare har riktats mot att regionen ställde krav på vilket bränsle bussarna skulle drivas på i kombination med att man bara upphandlade ett avtal på tre år.
– Jag vill inte säga så mycket, men det var en undermålig upphandling, säger Vanja diplomatiskt.
Även för Perssons buss, som ägs av syskonen Pernilla Larsson och Peter Johansson, blev det en känslomässig onsdag.
– Det var tungt. Jag har kört till Endre skola i säkert 20 år, och barnen har kommit att betyda enormt mycket, säger Pernilla.
Förutom att de körde sista skolskjutsen hade de även avslutning för personalen på kvällen, då de precis som Stånga buss avvecklar bolaget när Bergkvara tar över trafiken.
– Så det var dubbelt känslomässigt igår. Vi var runt 20 personer som var med på avslutningen, och det blev en hel del tårar.
Det var Pernilla och Peters pappa som startade Perssons buss på 70-talet, och Pernilla beskriver hur hon i stort sett växt upp på bussarna och i bolaget. Nu kommer bolagets 14 bussar att säljas, och drygt hälften av chaufförerna går över till Bergkvarabuss.
Och vad ska du och Peter göra då?
– Det vet vi inte ännu. Vi har inte möjlighet att ha beställningstrafik, och att gå över till att köra för Bergkvara skulle kännas som ett steg bakåt i utvecklingen.
Precis som Vanja Olofsson säger Pernilla Johansson att hon har kommit över det faktum att Gotlandsbuss förlorade upphandlingen om den gotländska kollektivtrafiken.
– Jag är inte arg. Jag tycker bara att det är tråkigt att upphandlingen var gjord på ett sådant sätt att vi inte ens hade en chans.