Bussiga kortet bort
Bussiga kortet sitter löst. Det kommer att avskaffas och ersättas av Bussiga biljetten.Busstrafiken dominerade tekniska nämndens sammanträde och vållade inte mindre än tre voteringar.
Engagerar. Redan för två år sedan uppvaktade gotländska ungdomar makthavare, på bilden kommunalrådet Eva Nypelius, med anledning av bussiga kortet, som ger unga rätt att åka gratis under skolterminerna. Nu tycks kortet avskaffas - men politikerna är inte överens. "Kortet är populärt och ungdomarna är engagerade. Det är en viktig fråga" säger tekniska nämndens oppositionsledamot Tommy Gardell (S).arkivfOTO: HENRIK RADHE
Foto: Henrik Radhe
- Vi var ute och pratade med dem en kort stund, de fick ge sin syn på bussiga kortet men något beslut blev det inte i dag, framhöll ordföranden Kjell Skalberg, (C).
Men i förvaltningens förslag till strategisk plan och driftbudget för 2010 samt investeringsplan för 2010-2014 finns bussiga kortet med bland tänkbara besparingar 2010. Här förordas att bussiga kortet bör avskaffas i stadstrafiken och i landsbygdstrafiken ersättas av en "bussig biljett".
- Allt kostar pengar, vi måste titta också på bussiga kortet, konstaterar förvaltningschefen Bertil Klintbom.
- Kortet avskaffas helt i Visby. Men någon taxa för bussiga biljetten har vi ännu inte diskuterat, framhåller Kjell Skalberg.
Vill behålla
Oppositionens Tommy Gardell, (S), framhåller att man ställer upp på samtliga besparingsförslag. Även kontroversiella sådana som indragning av kommunens bidrag till Botaniska trädgården. Allt utom indragningen av bussiga kortet (som skulle ge cirka 1,3 miljoner kronor i besparing).
- En reform vi var helt eniga om för att göra ungdomen van att åka buss. Kortet är populärt och ungdomarna är engagerade, det är en viktig fråga.
Kritik som riktats mot bussiga kortets följder är okynnesåkande och stök på vissa turer, främst i Visby, vilket medfört att en del betalande passagerare slutat åka.
- Problem är till för att lösas och jag har en känsla av att det lugnat ner sig, menar Tommy Gardell.
Kjell Skalberg anser att en rabatterad biljett tar bort okynnesåkandet och att kommunen i dag dessutom subventionerar resandet till friskolorna via kortet.
Ärendet gick till votering där Tommy Gardells förslag var att ta bort all text i den strategiska planen som handlade om begränsningar av bussiga kortet. Den voteringen vann alliansen med 6-5 mot oppositionen.
Två procent
Och en förändring med ett avskaffa bussiga kortet lades också till när strategin för utvecklingen av kollektivtrafiken på Gotland åter var uppe.
I övrigt innebär strategins huvuddrag att bussresandet skall öka med två procent per år. Satsningen sker på stomlinjerna Visby till Slite, Fårösund, Klintehamn och Hemse som skall bli snabbare och få fler turer. Indragningar väntar turer som enligt genomförda mätningar har under fem resenärer.
Också här blev det votering på samma tema och med samma resultat.
Dagens tredje bussvotering gällde förslaget till ny trafik till/från Visborgsområdet. Här förelåg två förslag där majoriteten förordade att Gråbolinjen skulle köra ner på Visborgsområdet varannan tur. Enligt förslag två skulle en helt ny linje inrättas.
- Ett för stort steg innan all verksamhet på området är utbyggd, vi måste också ta ett ekonomiskt ansvar, menade Kjell Skalberg.
- Vi vill ha snabba turer, här blir det "mjölktåg" till Gråbo, menade Tommy Gardell. Vi vill ha en linje som kan kombineras med Rävhagen, kanske kan man I stället dra in på Skarphällslinjen där ingen åker i dag.
Voteringesresultatet blev dock det sedvanliga, 6-5 för majoritetens förslag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!