Bygga för mer mjölk
Den 4 november förra året föddes Albin Berglind. Tre dagar gammal fick han börja följa med i ladugården och han verkar trivasbra där bland mjölkkorna.
- Vi har inte bestämt oss. Vi har 51 kor nu och funderar på att bygga för 150, förklarade Albins pappa, Urban Berglind.
Mjölkproduktionen på Gotland hålls uppe, trots att antalet mjölkgårdar blir färre och färre. Det beror på att varje ko ger mer och mer mjölk och att de stora producenterna blir större och större. Årsproduktionen på ön ligger nu runt 140 miljoner kilo per år.
Att döma av intresset för den investeringsdag som Svensk Mjölk, Arla Foods och Hansa Husdjur anordnade på Lövsta i går, kommer mjölkproduktionen att även fortsättningsvis att ligga högt på ön. Och stordriften lär utökas.
Snart inte störst?
- En besättning med tusen kor som det talas om på fastlandet lär vi väl inte få se på ön, men frågan är hur länge Didrik och hans kollegor får vara störst eller måste bygga ut för att hålla sin position, sa Mikael Jacobsson från Hansa Husdjur.
"Didrik och hans kollegor" driver Gotlandsmjölk i Othem med 370 kor och är störst på Gotland. Hittills.
Medelbesättningen i riket ligger nu kring 51 kor, det vill säga exakt det antal som finns hos Urban och Simon Berglind i Guldrupe.
Bröderna var bland de många mötesdeltagarna i går och målet var att skaffa ett bättre beslutsunderlag för en förestående investering. Valet står mellan utökning av antalet mjölkkor eller satsning på ungdjursuppfödning.
Deltagarna fick veta mycket om förutsättningarna för den som vill investera och de fick veta mycket om det företag som vill ta hand om deras mjölk, Arla Foods. För företagsinformationen stod styrelseledamoten Sören Kihlberg och Anders Svensson, som är ansvarig för Arla Foods verksamhet i Sverige.
Återtar Mellanöstern
Sören Kihlberg hade på tisdagen deltagit i ett styrelsemöte i Köpenhamn - Arla sträcker sig ju numera över både Danmark och Sverige - där man beslutat bibehålla preliminärpriset för mjölken till leverantörerna.
Det tyckte han kändes bra och han gjorde en tillbakablick på hur läget var för precis ett år sedan. Det var då nidbilderna av Muhammed hade publicerats i den danska Jyllandsposten, vilket fick till följd att en marknad som byggts upp under 40 år raserades på fyra dagar.
Arla-produkterna plockades bort ur 50 000 butiker i mellersta östern och detta märktes ju också på Arlas betalningsförmåga. Alla Arlaleverantörer fick vara med och betala för Muhammedbilderna.
Nu är man på väg att återta det förlorade, men det tar sin tid.
Sören Kihlberg berättade också om de utmaningar som finns på närmare håll. Det handlar bland annat då om risken för ökad konkurrens på svenska marknaden. Arla-företrädarna lovade att företaget skall göra allt för att behålla sin position på alla sätt.
- Den största utmaningen för ett så här stort företag med så här många produkter är att veta var vi ska bromsa och var vi ska gasa både geografiskt och produktmässigt, sa Anders Svensson.
Gotland missgynnat
Under dagen handlade det om möjligheter till investeringar i det egna mjölkföretaget och det konstaterades bland annat att Gotlands blivit missgynnat när det gäller investeringsstödet. Totalsumman för landet har höjts till 345 miljoner kronor per år men bara 4 av dessa miljoner tillfaller Gotland.
- Ön har blivit missgynnad men vi har klagat högljutt från LRF och Hushållningssällsakpet, sa sällskapets VD Mats Pettersson. som hoppades på att mer pengar skall komma till ön som en följd av klagomålen.
Siktet för framtiden är en lönsam mjölkproduktion och som de fyra viktigaste faktorerna att hålla ögonen på för att uppnå denna lönsamhet utpekades fodret, arbetet, byggnaderna och rekryteringen.
Urban Berglind var nöjd med den information han fått, när det var dags att gå till lunch.
- Jag tycker det låter bra, sa han medan sambon Lena Johansson matade lille Albin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!