Central femårsplan för skol- och förskolepersonalens kompetensutveckling

24 utbildningar inom olika
ämnesgrupper för personalen inom den gotländska skolan och förskolan. Några av in-
satserna är redan i gång enligt planen som uppdateras
årligen.
Så ser Barn- och utbildningsförvaltningens plan ut för den centralt anordnade och årligen uppdaterade kompetensutvecklingen åren 2003 till 2005.

Gotland2003-04-09 04:00
Det är en allsidig plan med bredd som täcker in basområdenas behov av kompetensutveckling, konstaterar kompetensutvecklare Toni Annas och Hans Ekengren, högskolelänken vid Barn- och utbildningsförvaltningens utvecklingsavdelning.
De från förvaltningen centralt planerade insatserna för kompetensutveckling har utformats efter önskemål som formulerats i de lokalt utformade rektors- och förskoleområdena på ön, i ämnesgrupper och vid chefsmöten, i arbetsgrupper och i samråd med fackliga företrädare, enligt förvaltningsledningens uppdrag och utifrån krav i styrdokument.
­ Ambitionen för insatserna är att så långt som möjligt kunna möta verksamhetens behov av centralt anordnad kompetensutveckling, förklarar Toni Annas och Hans Ekengren.
På dagordningen för året står kompetensutveckling kring barn och elever i behov av särskilt stöd. Liknande har tidigare genomförts över fyra terminer för ett 70-tal lärare i grundskola och gymnasium samt 19 specialpedagoger som internutbildats kring elever inom spektrat autism och kringliggande områden. I höst startar en förkortad variant på temat under ett år och med ett förväntat deltagarantal på hundratalet lärare inom förskola och särskola.
<span class=MR>Genuskunskap</span>
För att öka insikten om jämställdhet och samlevnad och med pengar från Centrum för värdegrundsstudier vid Göteborgs universitet ska en gotländsk pedagog erbjudas 10 poängs utbildning i genuskunskap. Utbildningen är kopplad till uppdraget som resursperson inom området på förvaltningen. Tidplanen är årligen de närmaste fem åren med start i år.
Språkpiloter är ett fortsatt prioriterat område, en satsning på språklärare, nu med inriktning på engelska för grundskolans läraremellan- och högstadium samt i gymnasieskolan som bjuds in till diskussion och om innehåll och metoder i språkundervisningen.
Medveten språkinlärning är en insats för 30 lärare i engelska och moderna språk med lärare från årskurs 4 i grundskolan samt i gymnasiala utbildningar som målgrupp och start i höst. Medverkande är experter från Danmark, Spanien och universitetet i Karlstad.
­ Språk är i strykklass med många elever som hoppar av studierna B- och C-språk. Vi satsar på medveten språkinlärning för lärare med elevernas egna ansvar i fokus, förklarar Hans Ekengren.
<span class=MR>Startar i höst</span>
Kompetensutveckling i förskoleverksamheten startar till hösten med bland annat 26 av öns dagbarnvårdare som erbjuds att ta del av vuxenutbildning på kurser inom barn- och fritidsprogrammet. Godkända kurser ger därefter deltagarna arbete som barnskötare i förskoleverksamheten.
Satsningen på IT i skolan, ITiS, utvecklas till en "Gotlandsmodell" för den del av lärarkåren som hittills inte tagit del av ITiS, däribland förskolan. För att höja den pedagogiska kompetensen bjuds lärare av alla kategorier och arbetslag i förskolan, totalt cirka 130 personer, till en pilotomgång.
Slutligen och under innevarande år startar till hösten en från förvaltningen centralt planerad utbildning i medarbetarsamtal för chefer och lärare
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!