Chefen skickade betalnings- krav på blanka brevpapper

Verkar det seriöst att faxa ett helt blankt papper, utan företagets logotyp, när man ska kräva en leverantör på en utbetalning å ämbetets vägnar?
Åklagaren har lagt stor vikt vid dessa fax när han under veckan har hört vittnen från Rolls Royce.

Gotland2004-08-19 04:00
Utan att använda Rederi AB Gotlands brevpapper skickade rederichefen krav om betalning, alltså det som kan ha rört sig om rederirabatt, till leverantörer.
Reagerade man inte på det, undrade åklagare Kjell Lilieholm, som menade att ett sådant fax framstod som väl "privat".
­ Jag reagerade lite på det och skulle ha känt mig mer komfortabel om det hade skrivits på officiellt papper, svarade en före detta försäljningsdirektör vid Rolls Royce.
Men när dödsboets advokat, Jonas Reiner, kontrade med att ställa frågan annorlunda blev också svaret annorlunda. Reiner:
­ Kan det vara så att man någon gång måste skicka ett fax på blankt papper, till exempel om man är ute på resa eller av annan anledning inte har tillgång till brevpapper med företagets logotyp?
­ Ja, jag skickar många vita fax själv.
Inte heller den före detta tjänsteman vid Rolls Royce som hördes under tisdagen ansåg att faxhuvudet alltid var nödvändigt.
­ Har man kommit överens muntligt kan man enas om att man tar formaliteterna senare. Då kan man använda vilken servett som helst.
Dessa fax, som enligt flera vittnen har handlat om de omdiskuterade rederirabatterna, har i ett fall kompletterats med en anteckning som förklarar att handlingen är konfidentiell.
­ "Konfidentiell" är understruket med sex streck..., sade åklagaren till den tidigare försäljningsdirektören vid Rolls Royce som faxet var ställt till.
Denne ansåg dock inte att det var så märkligt.
­ Uppgifter om rederirabatter ska hållas inom en minimal krets, både internt och externt, eftersom de kan påverka marknadspriserna.
Utifrån de berörda leverantörernas vittnesmål förekommer rederirabatter ofta.
Och att ge denna rabatt till någon annan än den man har avtal med var egentligen inte så konstigt eftersom rederiet sedan ska leva många år på sitt fartyg, förklarade ett av vittnena.
­ Vi har ett avtal som säger att om rederiet beställer ett fartyg med vår utrustning så kan det bli tal om en rabatt.
Jonas Reiner, som inte tyckte att det hade framkommit särskilt mycket nytt under onsdagen, gjorde en reflektion efter förhören med de vittnen som åklagaren hade åberopat:
­ Det kan ju inte vara bra för åklagaren att de konstaterar att rederirabatter är så vanliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om