En kampanj där både myndigheter och företagare deltar ska förmå restaurangbesökare att inte komma för nära varandra och sprida coronaviruset. Det är länsstyrelsen på Gotland som tagit initiativet och står för samarbetar med Visby centrum, Gotlands krögarförening och Region Gotland.
Inom kort kommer alla besökare på serveringar att mötas av en bordspratare där olika figurer tydligt talar om att det är avstånd som gäller. "Bjucka på en lucka", "Håll ihop med distans" och "Tillsammans på avstånd" är glada påminnelser om ett allvarligt läge.
-Vi kommer att skicka ut materialet till alla, från mindre kaféer till Gotlandsfärjorna, berättar Thomas Zielinski, kommunikationschef på länsstyrelsen.
Annat informationsmaterial finns också tillgängligt och allt kan även laddas ner digitalt. Skaparen till materialet är Erik Unnerfeldt.
--Det här är en positiv kampanj och vi tror mer på den än pekfinger, säger landshövding Anders Flanking som tycker det är viktigt att ta ett gemensamt ansvar för att minska smittspridningen.
– Tanken är att kampanjmaterialet ska vara ett stöd för näringsidkarna så att de på ett trevligt och informativt sätt ska kunna påminna gästerna om vikten av att hålla extra avstånd i sommar, säger han.
Nästa steg är att erbjuda alla andra län i Sverige samma material.
– Åmsele, Årjäng och Göteborg; jag tror alla restaurangägare i Sverige sitter och längtar efter det här, säger Thomas Zielinski.