Dags för krafttag mot det gotländska rattfylleriet

Dödsolyckor i kombination med rattfylla är ett stort problem i Sverige. Värst är situationen på Gotland där ön toppar statistiken.
- "Fyllevägar" är ett bekant begrepp på Gotland liksom i annan glesbygd där det saknas kollektivtrafik.

Gotland2006-10-11 06:00
Det konstaterar Bertil Thomasson, MHF. Motorförarnas helnykterhetsförbund på Gotland. Så kallade fyllevägar eller svartvägar är inte något okänt för polisen på Gotland som inför mobila bevisprov i polisbilarna för att effektivisera fyllerirapporteringen.
Vid dödsolyckorna på Gotland är 45 procent av förarna påverkade av alkohol. I hela landet är 25 procent av alla dödsolyckor relaterade till alkohol och vid 20 procent av olyckorna är förarna onyktra.

33 dödsolyckor
På Gotland inträffade 33 dödsolyckor åren mellan 1998 och 2005. I 45 procent, eller 15 av olyckorna, var föraren påverkad av alkohol eller någon annan drog och i dessa 15 olyckor dog 15 personer.
- Det finns mörkertal vad gäller förekomst av alkohol vid dödsolyckor. Exempelvis gäller det de fall där föraren inte testas eller som dör långt efter olyckan då alkoholen har hunnit förbrännas. Det konstaterar Therese Malmström vid Vägverket region Stockholm som har initierat ett samarbete för att engagera olika aktörer i arbetet mot rattfylleri på Gotland.
OLA, som här står för objektiva fakta, lösningar och avsikter, kallas arbetet som engagerar organisationer, myndigheter och företag på ön. I går presenterade representanter för öns polis, trafikskolor, länsförsäkringar, länsstyrelsen, Gotlands kommun, alkohol- och drogrådgivning, folkhälsoteam, Destination Gotland, MHF Gotland, NTF Gotland och Motormännen samarbetet vid en träff på Vägverket i Visby
Ökade krav på sponsrade idrottsföreningar att införa trafiksäkerhetspolicy, fler utandningsprov utökad teoriutbildning med mer information kring problematiken kring alkohol och trafik är exempel på avsikter som har tagits fram i samarbetsgruppen.

Livslångt lidande
- När vi pratar med ungdomar säger de flesta att det värsta som kan hända är att köra ihjäl ett barn, därefter kommer att åka fast för polisen. Samtidigt finns det som är värre än döden. Ett livslångt lidande eller en livslång börda att bära, säger Bosse Larsson från Lye, representerande NTF Gotland.
Nu i november är det tio år sedan han körde för fort i den första halkan. 30 km i timmen var tillräckligt hastigt för att förändra hans liv. Tidigare med jobb inom försvarsmakten är han nu ute i sin rullstol i de gotländska skolorna.
- De elever jag möter, och det är många, lyssnar till mig och blir berörda. Det är en tuff historia jag har att berätta. Ju fler vi är som kan ge en tydlig bild av vad som händer vid trafikolyckor, desto bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!