Dålig säkerhet på öns vägar

De gotländska vägarna har för dålig säkerhet, anser Motormännen. Över hälften underkänns i en rapport till Vägverket. Värst är väg 140 genom Fröjel.- Den är livsfarlig, säger Niklas Stavegård på Motormännen.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-02-24 04:00
Motormännen har på uppdrag av Vägverket gjort en inspektion av 24 mil av de mest trafikerade länsvägarna på Gotland.
Resultatet är minst sagt nedslående: över hälften av sträckorna underkänns.

Svåra konsekvenser
- Vi hade räknat med en låg trafiksäkerhet på de gotländska vägarna, men inte att de skulle vara så här dåliga, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.
- De gotländska vägarna hör ju till de sämsta i landet tillsammans med de norrländska.
Allra sämst är en sträcka på länsväg 140 genom Fröjel, ungefär från Gannarve förbi kyrkan till avtaget mot Eksta.
- Den är direkt livsfarlig. Konsekvenserna av en olycka där skulle kunna bli mycket svåra, säger Niklas Stavegård.

Inget direkt samband
Motormännens bedömning av vägarna är inte absolut - säkerheten sätts till i relation till hastighetsbegränsningar. Det är bland annat för att det är 90 kilometer i timmen genom Fröjel som vägen får så dåligt betyg. Andra vägar som är av motsvarande standard men har lägre tillåten hastighet får ett högre betyg.
Dessutom har det stor betydelse hur det ser vid sidan av vägen: om det är nära till hus, träd stenar med mera. Faktorer som får betydelse först om en olycka inträffar.
Det gör också att det inte finns något direkt samband mellan Motormännens betyg på vägarna och hur många olyckor som inträffar där.
- Det stämmer. På vägen med sämst betyg har det varit en olycka på fem år, vid Fröjel kyrka, säger Roger Nyd, chef för trafikenheten på gotlandspolisen.

Åtgärder krävs
- De sträckor som har flest olyckor är länsväg 143 mellan Visby och fram till Sjonhems backe, och länsväg 140 mellan Visby och Tofta. De vägarna får ganska bra betyg, men om det är många bilar blir det många olyckor.
Men han håller med om att 140 vid Fröjel inte är bra.
- Det är vägkrön, korsningar, berg i sidoområdet och inga räcken. Vägverket måste göra åtgärder där för att få upp vägen till 80-standard, säger Roger Nyd.
De åtgärder som Motormännen föreslår är i första hand att röja upp i sidoområdena och att sätta upp räcken.
- Det är åtgärder som snabbt kan bidra till högre säkerhet på vägarna, säger Niklas Stavegård.

Översyn pågår
Dessutom pågår just nu en översyn av hastighetsgränserna på de gotländska vägarna.
Det kan sluta med att flera av dagens 90-vägar får hastigheten sänkt till 80 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om