Dåliga bromsar på var fjärde buss
Var fjärde buss i landet kör med undermåliga bromsar. På Gotland är situationen något bättre, men bromsarna är ett problem, medger Åke Wassberg, områdeschef för Swebus i Visby.För att vara helt säkra borde bussarna kollas var tredje månad.
På Bilprovningen hävdar man att bromsproblemen aldrig minskar, lika många bussar underkänns varje år.
Orsakerna är flera, det kan handla om konstruktionen men också om underhållet, säger Gunnar Högberg, utredare vid Bilprovningen.
Våra bussar kontrolleras två gånger om året och vi blir också överraskade när någon underkänns. Då ställs bussen omgående av och förs till verkstaden.
Bromsbanden kan vara avkörda, någon har kört mot en trottoarkant, det kan vara olika anledningar.
Åke Wassberg menar att man för att alltid veta i vilket skick bromsarna är, borde kontrollera dem 3-4 gånger om året.
<span class='mr'>Vill se tuffare kontroller</span>
Svenska bussbranschens riksförbund säger att säkerheten inte är i fara.
Men den höga anmärkningsfrekvensen i riket känns inte bra, säger förbundet i en kommentar.
Kontrollerna är ganska snälla i dag. Nu jobbar vi på att ta fram samnordiska regler som är strängare, säger han till TT.
<span class='mr'>Brister i brandsäkerhet</span>
Men Monica Öhman, vd för trafiksäkerhetsföreningen NTF tycker att 24 procent är mycket.
Jag tycker det är bedrövligt. Bussbranschen utger sig för att vara ett trafiksäkert transportmedel. Ägarna måste ta sitt ansvar, säger hon till TT.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!