I början av året meddelade regeringen att svenska hushåll ska kompenseras ekonomiskt för de skyhöga elpriserna under december, januari och februari. 2 000 kronor per månad kan komma de allra värst drabbade till godo – där gäller samma sak över hela landet.
Men tidshorisonten varierar. Som vi berättat tidigare har GEAB för avsikt att få ut stödet i maj eller juni, medan andra elbolag, däribland Vattenfall och Eon, börjar redan nu i april.
Hur kommer det sig vi får vänta, frågade vi Jenny Tholin, kommunikationsansvarig vid GEAB.
– Sveriges cirka 160 elnätsbolag har till och med 31 december 2022 på sig att få ut stödet till hushållen. Det finns en uppsjö olika system som nyttjas inom branschen och olika nätbolag har olika sammansättningar av system. Nätbolag har inte insyn i varandras system och rapportverktyg. Det finns nätbolag med målsättningen att få ut stödet i april, medan andra bolag ännu inte har en tidsplan kommunicerad. Från Gotlands Elnät gör vi vårt yttersta för att kompensationen ska nå kunderna så snabbt som möjligt, svarar hon i ett mejl.
Kunder behöver inte göra något för att få ta del av kompensationen, avdrag kommer att göras automatiskt på fakturan i maj eller juni.
På er hemsida uppger ni att "de första avdragen" kommer då. Hur ska detta tolkas?
– Avdrag för december–februari är beslutat av riksdagen, avdraget för mars ligger ännu som förslag. Det är därför sannolikt att om det beslutas att kunder även får kompensation för mars, kommer avdrag för dessa två perioder ske på olika fakturor, skriver Jenny Tholin.
Och vad händer om kompensationsbeloppet är högre än räkningen den månaden?
– Då kommer vi att fortsätta kreditera nästkommande fakturor till det att hela kompensationen har blivit utbetald. Kunden kommer även ha möjlighet att få överskottet utbetalat till sitt bankkonto efter att ett första avdrag gjorts mot faktura. För att få utbetalning behöver kunden registrera sitt bankkonto på Mitt Geab, möjligheten för detta kommer att finnas från och med maj.
Har det varit lätt för er att förstå direktiven?
– Vi har tidigare inte hanterat något som liknar elpriskompensationen och vi har därför tagit fram nya rutiner och rapporter för att klara av hanteringen. Vår målsättning har hela tiden varit att elpriskompensationen ska nå kunderna så snabbt som möjligt.