Dataspel som hjälpmedel för funktionshindrade
Kan dataspel bli ett hjälpmedel i leken och inlärningen för barn och ungdomar med olika former av funktionshinder? Ja, säger medlemmarna i Sveriges Datateksförening som är samlade till fortbildning och konferens på Gotland.Också kommersiella dataspel kan vara bra som hjälpmedel. Vad som krävs är anpassade programvaror, manöversätt och datorer.
Datateken är öppna för alla barn och ungdomar. Till oss krävs ingen remiss. Alla föräldrar som vill kan ringa oss och få en tid. Vår verksamhet bygger på att föräldrar och barn är tillsammans vid datorn.
Att initiativet till kontakt tas av en förälder är en viktig förutsättning, liksom att barnet ska ha någon typ av funktionshinder och att barnet inte kan, eller har lärt sig att läsa och skriva. På Gotland är verksamheten vid Datateket gratis, poängterar Ingegerd Fahlström.
Liksom sina kollegor framhåller hon att datorn är ett komplement och ett hjälpmedel. Vid de pågående fortbildningsdagarna på Gotland diskuteras om också dataspel kan bli ett hjälpmedel även för små barn.
<span class=MR>Datatek</span>
Datateket på Gotland har funnits sedan tio år tillbaka. Verksamheten började med en tvååring på ön som i samarbete med Folke Benadotte-hemmet i Uppsala fick en dator som lekredskap, berättar Ingegerd Fahlström vid Datateket på Gotland.
Hjälpmedelsinstitutet hade redan då den den första kursen om IT och funktionshinder, och ville prova möjligheten att använda dator som lek och för inlärning, säger Birgitta Göthberg vid Hjälpmedelsinstitutet.
Det lilla gotlandsbarnet som fick prova att lära sig leka med datorns hjälp går nu i högstadiet. Tack vare chansen att lära sig använda datorn för lek, och leka in tekniken, vid det som nu när Datateket, har datorn i skolan blivit hennes möjlighet till inlärning och kommunikation.
Datateket på Gotland ligger i anslutning till barnhabiliteringen i Visby, som vi samarbetar med, och vi samarbetar också med bland andra logopeder, syncentral och hörcentral, förklarar Ingegerd Fahlström.
Datalek, med leken i centrum, var först ut och därefter har datorn som pedagogiskt instrument kommit till användning som ett pedagogiskt grepp vid inlärning och för att öka kommunikationsmöjligheterna. Men fortfarande är leken central vid Datateken.
<span class=MR>Leken i centrum</span>
Med leken i centrum utvecklas verksamheten i takt med tekniken vid landets datatek. Den pågående konferensen rymmer många programpunkter där idéer och kunskap kring datorlek och IT presenteras.
Tyngdpunkten vid årets konferens är inblicken i om det går att skapa förutsättningar och möjligheter för funktionshindrade barn och ungdomar att använda dator för inlärning via kommersiella datorspel. Eller är det så att dessa barn stängs ute från denna form av aktivitet?
Viktiga frågor är vilka anpassningar som krävs av programvaran, manöversättare och datorn. Dagens kommersiella programvaror är ofta inte anpassade till exempelvis användare med fysiska eller psykiska funktionshinder.
Det kan vara svårt att hitta bra program och programvaror som passar för användare med exempelvis synnedsättningar, språkstörningar eller autism.
Men nu finns ett par företag som erbjuder anpassade program för olika behov. På plats vid datateksdagarna finns bland andra Håkan Larsson från föreningen Furuboda som berättade om arbetet med "Spelhålan" och samverkansprojektet Interagera, och Börje Langéen från Vetamer AB.
Vi ser möjligheterna med den nya tekniken. Men det är inte tekniken som ska styra leken och inlärningen. Tanken är att datorn ska vara ett pedagogiskt hjälpmedel i leken och i inlärningen. Resursen, det är barnen och ungdomarna, summerar Cajs Wiktorin, specialpedagog från Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!