Datorerna lamslogs

Ett trasigt kretskort i Telias bredbandsnät slog ut internet-funktionen vid flera företag på Öster i Visby.I stort sett all verksamhet har stått still.I två dagar.- Det är en rad olyckliga omständigheter som gjort att det dragit ut på tiden, säger Telias informationschef Hans G Larsson.

DRABBADE. Swedbanks kontor i Visby har drabbats hårt av Telias långvariga brott på en internetserver. Här syns Greger Wahl, Stig Andersson och Margareta Johnsson.

DRABBADE. Swedbanks kontor i Visby har drabbats hårt av Telias långvariga brott på en internetserver. Här syns Greger Wahl, Stig Andersson och Margareta Johnsson.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-08-27 04:00
Agneta Jacobsson på apoteket Liljan på Öster var både upprörd och förtvivlad i går.
- Vi har inte kunnat expediera några recept på två dagar. Det här visar hur sårbara vi är, sa hon.
Swedbanks kontor på Öster har drabbats av samma problem. Hela deras internet har också legat nere sen i måndags förmiddag och i stort sett all verksamhet har stått still.
- Vi försöker hjälpa våra kunder så gott vi kan. Vår improvisationsförmåga sätts verkligen på prov. Men, tro mig, det är väldigt frustrerande, sa privatmarknadschefen Anders Ahlin.

Teknikberoende
Alla bokade kunder har efterhand fått bokas av under både måndagen och tisdagen. Utan internet går det inte att genomföra vare sig låneärenden, fastighetsärenden eller annat.
- Vi är så totalt beroende av tekniken, sa Anders Ahlin.
Men kunder som bara behövde ta ut pengar fick hjälp och kunde ta ut max 1 000 kronor.
Uttagsautomaterna fungerade för en del, men inte för andra. Ingen kunde i förväg säga vem som skulle kunna få ut på sitt kort.
- Vi hänvisar kunderna till vår telefon- eller internetbank. Eller till något av våra andra kontor, sa Margareta Johnsson, en av de anställda på Visbykontoret.

Utslaget på lasarettet
Problemen har begränsats till i första hand verksamhet runt Östercentrum. Det är företag med internettjänst via Telia som drabbats.
För Apotekets del slogs dock även apoteket på lasarettet ut. Inga recept kunde expedieras och inga varor beställas där heller. Dock fungerade apoteket på Skarphäll, dit kunderna hänvisades.

Nod till Gotland
Enligt Telias informationschef Hans G Larsson berodde det långvariga avbrottet på en rad olyckliga omständigheter.
- Det kretskort som måste bytas ut fanns inte i lager på Gotland, utan vi fick flyga in ett från Stockholm. Men det passade inte, så man sände ett nytt. När inte det heller fungerade beslutade man att byta ut hela noden (en nod är ungefär motsvarigheten till en hårddisk).
En nod flögs till Gotland och skulle, enligt uppgifter till GT, anlända tidigast klockan 22 på tisdagskvällen. Men redan vid 20.30-tiden meddelade Hans G Larsson att felet var avhjälpt - utan den nya noden.
Larsson håller med om att avbrottet dragit ut ovanligt långt i tiden:
- Men vi kan aldrig till hundra procent garantera att ett fel ska avhjälpas inom en viss tid. Här var det en rad olyckliga omständigheter som fördröjde arbetet, sa han.

Diskussion om vite
Anders Ahlin på Swedbank ser mycket allvarligt på det inträffade.
- För oss är det här är väldigt omfattande och stort. Vi kommer att ta upp det här med Telia. Vi drabbas ju på grund av att vi är kunder till dem.
Hans G Larsson säger att gentemot de enskilda kunder som drabbats blir det troligen en diskussion om vite. Alltså en diskussion om ersättning eller kompensation.
- Man brukar se på vilka avtal de som drabbats har och sen förs en vitesdiskussion utifrån det, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om