De är kritiska till förstatligande av Gotlandstrafiken

Två tunga aktörer är kritiska till att staten skulle ta över Gotlandstrafiken och försöka minska på sina kostnader. "Finns risk för färre turer och längre överfartstid", säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen och Östsvenska Handelskammaren menar att det är en dålig idé med att förstatliga Gotlandstrafiken.

Transportföretagen och Östsvenska Handelskammaren menar att det är en dålig idé med att förstatliga Gotlandstrafiken.

Foto: Dennis Pettersson/Arkiv

Gotland2021-01-15 12:17

Transportföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen, och Östsvenska Handelskammaren ställer sig kritiska till arbetet med den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken. De menar att ett förstatligande av färjorna sannolikt skulle vara negativt och att förstudien saknar en konsekvensanalys som tar utgångspunkt i Gotlands och det gotländska näringslivets behov.

Transportföretagen menar att ett förstatligande av färjorna skulle få "förödande konsekvenser" för Gotland och att det kan påverka färjetrafikens möjlighet att nå de klimat- och transportpolitiska målen.

 "Det finns inget som talar för att förstatligande av trafiken mellan Gotland och fastlandet skulle leda till bättre kommunikationer eller en snabbare omställning till fossilfri färjetrafik. Tvärtom skulle en sådan utveckling hålla tillbaka den investeringsvilja som nu finns i bränsleskifte och teknikutveckling mot fossilfria sjötransporter", skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, i ett utkast till debattinlägg tillsammans med Pia Carlgren, tillförordnad vd Östsvenska Handelskammaren som vi fått ta del av. 

Marcus Dahlsten förklarar varför Transportföretagen valt att engagera sig i Gotlandstrafiken: 

– I grund och botten är det upphandlingsfrågor brett och att det här är en viktig fråga. Det handlar inte bara om sjöfart, utan även upphandlingar som rör ambulansfartyg, bussar och så vidare. Det är viktigt för hela transportsektorn och de olika förbund som utgör Transportföretagen. Det är bakgrunden till att vi nu agerar, säger Marcus Dahlsten.

Vad hoppas du det ska ge? 

– Min förhoppning är att vi som företräder det samlade transportsverige är en viktig röst att lyssna till. Vi har en bred kunskap kring upphandlingsfrågor främst från buss-sidan. Det upphandlas förvisso regionalt, men där har upphandlingar inneburit många positiva saker. Både vad det gäller hållbarhetsfrågor och frågor som turtäthet och så vidare.

Vad menar ni är riskerna för Gotlandstrafikens del? 

– Ett alltför ensidigt fokuserande på kostnader leder till att man minskar mycket i kvalité om man tittar på just förbindelser mellan Gotland och fastlandet. Då går det snabbare i trafiken, har en större turtäthet och ett mer aktivt hållbarhetsarbete än vad det skulle ha varit annars. Det finns en risk att det blir färre turer och längre överfartstid om man fokuserar ensidigt på kostnaden, säger Marcus Dahlsten.

Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget och styrelseordförande i Destination Gotland, menar att Transportföretagen och Östsvenska Handelskammarens skrivelse kan ha betydelse i det framtida arbetet kring Gotlandstrafiken.

– Jag tror kanske det här har mer betydelse för själva upphandlingen än för oss som privat operatör. Nu uttalar jag mig kanske mer som gotlänning än direktör, men vi har alla sett utvecklingen som varit under de senaste 15 åren sedan vi införde snabbfärjorna och flyttade Gotland till halva avståndet från fastlandet, säger Håkan Johansson och fortsätter:

– Vi har haft en annan utveckling på Gotland än glesbygd i övriga Sverige. Förändringen har gjort att man på ett lättare sätt kan bo, leva och arbeta på Gotland. Vi tror inte att man måste försämra trafiken för att klimatväxla, det går det att göra bättre genom att investera i ny teknik och nya bränslen.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagarna.
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagarna.
Nya färjeupphandlingen

I slutet av oktober 2020 beslutade trafikrådet på Gotland om de gotländska ståndpunkterna för Gotlandstrafikens utveckling.

Trafikverket håller för tillfället på att utreda de olika alternativen i Gotlandstrafiken och ska 15 september redovisa uppdraget till regeringen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!