De är på gränsen för sin kapacitet
Två allvarliga trafikolyckor på en gång. Det är mer än räddningstjänsten klarar av. - Två bussar som krockar, det är skräckscenariot, säger Stig Larsson, pilot i ambulanshelikoptern.
Foto:
Dagens organisation klarar inte av att två allvarliga trafikolyckor inträffar samtidigt.
- Det är helt tokigt. På sommaren har vi fem gånger så mycket folk här, men allt är anpassat till hur det ser ut på vintern. Jag är glad att det inte hänt något riktigt allvarligt än, säger Stig Larsson, på ambulanshelikoptern.
"Det kan hända här"
I onsdags inträffade en svår bussolycka på den danska ön Bornholm. 19 passagerare fick föras till sjukhus och tio av dem var svårt skadade. Olyckan inträffade när en turistbuss skulle väja för cyklister på en smal väg.
- Det skulle lika gärna kunna hända här, säger Stig Larsson.
En sådan olycka på Gotland skulle innebära svåra påfrestningar.
- Till att börja med finns bara fem eller sex intensivvårdsplatser på lasarettet, så det sätter gränsen direkt, resten måste få vård på fastlandet, säger Christer Stoltz, beredskapschef.
"Inte provat skarpt"
Vid en större olycka ska sjukvårdspersonal kallas in och ge vård på olycksplatsen. Räddningstjänsten har en vagn med utrustning på brandstationen i Visby. Läkare och sjuksköterskor har skickats på kurs i katastrofmedicin.
- Men det har aldrig provats skarpt, säger Tomas Hansson, ambulanssjuksköterska.
Under sommarmånaderna arbetar räddningstjänsten ständigt på gränsen av vad den klarar av. På helger och kvällar finns bara två ambulanser i tjänst. Ambulanshelikoptern kan sättas in om den är tillgänglig, men den sköter också lasarettets sjuktransporter till och från fastlandet.
- Det händer att man får ta två, tre personer i en ambulans som är avsedd för en person, säger Tomas Hansson.
Om ambulansen är upptagen får andra delar av räddningstjänsten kallas in. I fjol tog brandkåren hand om 233 sjukvårdslarm.
- Vi försöker täcka upp så gott vi kan. Men är vi iväg på en utryckning måste vi förstås prioritera den, säger Jonatan Ahdrian, brandmästare.
Styrkan har krympt
Han har sett personalstyrkan krympa sedan han började arbeta hos räddningstjänsten på Gotland 1988.
- Organisationen har bantats. Då var vi 48, nu är vi 31 personer. Som det ser ut i dag klarar vi ett stort uppdrag, men då är det bäst att det inte inträffar något på annat håll samtidigt, säger brandmästaren.
Ölandsmodellen
På Öland har har man höjt brandberedskapen sommartid genom att satsa på en extra deltidsbrandkår från fastlandet.
Brandmän från andra delar av Kalmar län får bo på en campingplats på den norra delen av ön, där de också har sin brandbil. Den lösningen har inte diskuterats på Gotland.
- Det känns inte som att vi behöver deras modell, säger Lars Thomsson (c), kommunalråd.
Ambulanser på Gotland:
I Visby och Hemse finns en bemannad ambulans dygnet runt. I Slite finns det en ambulans i tjänst, men endast dagtid. Ambulanshelikoptern i Visby kan sättas in över hela ön, men flyger endast i dagsljus. Personalen kan också överföras till en andra ambulans i Visby. Utöver detta finns också en sjöräddningshelikopter på ön, den hyrs in av Sjöfartsverket.
I Visby och Hemse finns en bemannad ambulans dygnet runt. I Slite finns det en ambulans i tjänst, men endast dagtid. Ambulanshelikoptern i Visby kan sättas in över hela ön, men flyger endast i dagsljus. Personalen kan också överföras till en andra ambulans i Visby. Utöver detta finns också en sjöräddningshelikopter på ön, den hyrs in av Sjöfartsverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!