De banar vägen för säker digital post

Allt fler börjar använda digitala brevlådor för myndighetspost. Under flera år har Skatteverket i Visby arbetat med att ta fram tjänsten som nu sparar skattebetalarna miljonbelopp.

Några ur teamet på Skatteverket i Visby som arbetar med att utvecka tjänsten Mina meddelanden. Lars Hargeson, Marie Wahlgren, Per Gabrielsson, Orleif Ericsson och Lars Hargeson.

Några ur teamet på Skatteverket i Visby som arbetar med att utvecka tjänsten Mina meddelanden. Lars Hargeson, Marie Wahlgren, Per Gabrielsson, Orleif Ericsson och Lars Hargeson.

Foto: Vilda Engström

Gotland2019-01-02 06:30

Sedan 2010 har Skatteverket i Visby utvecklat den digitala tjänsten Mina meddelanden och 2011 släpptes den första versionen. Med tjänsten kan olika myndigheter leverera post digitalt till medborgarna. Enligt Skatteverket sparar Mina meddelanden svenska skattebetalare 125 miljoner kronor bara i porto under 2018.

För att kunna använda tjänsten måste man ha en digital brevlåda, exempelvis Min myndighetspost som är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. De digitala brevlådorna Kivra, Digimail och E-boks fungerar på liknande sätt.

– Det är superkul för oss i Visby att vi är med och formar en helt ny infrastruktur, säger Lars Hargeson, sektionschef på Skatteverket.

I dag är använder ungefär tre miljoner svenskar tjänsten och 91 avsändande myndigheter är anslutna.

– De senaste två åren har antalet användare växt snabbt, säger Lars Hargeson.

Ökningen beror delvis på Skatteverkets kampanjer som handlat om att man kunde få skatteåterbäringen tidigare med en digital brevlåda.

Många skaffade därför en digital brevlåda och tackade därmed även ja till att få digital post från samtliga myndigheter som är anslutna till tjänsten.

Vid årsskiftet började Transportstyrelsen skicka ut digitala fakturor för trängselskatt till de som har en digital brevlåda. Antalet personer som missade att betala sina fakturor ökade snabbt.

– Många förstod inte hela konceptet, säger Lars Hargeson.

För om man har en digital brevlåda så är man skyldig att kolla den regelbundet.

Enligt Lars Hargesson handlar det om att vi måste få ett helt nytt sätt att tänka kring de digitala brevlådorna.

– Man ska kolla sin digitala post lika mycket som man kollar sin vanliga postlåda, säger han.

För att användarna ska veta när de fått post i den digitala postlådan Min myndighetspost skickas ett meddelande antingen i form av ett mejl eller ett sms.

Min myndighetspost är gratis och till skillnad från vanlig e-post så loggar man in med e-legitimation. De digitala brevlådorna är även betydligt säkrare än vanlig e-post.

– Att skicka ett vanligt mejl är som att skicka ett vykort, det här är något helt annat. Man kan vara säker på att posten kommer fram och att ingenting har ändrats, säger Lars Hargeson.

Enligt Lars Hargesson finns det många fördelar med tjänsten, det är en besparing då inget porto behövs och det blir en miljövinst eftersom det är digitalt. Andra fördelar är att tjänsten är gratis, säker, snabb och tillgänglig.

– En fördel är att all post samlas på ett och samma ställe och det går alltid att gå tillbaka och läsa, säger Marie Wahlgren.

Mina meddelanden

Totalt 25 medarbetare på Skatteverket arbetar nu med Mina meddelanden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!