Sedan Facebook skapades av några amerikanska studenter 2004 har intresset för nätgemenskapen vuxit lavinartat. Företaget uppger sig ha över en halv miljard aktiva användare, och enligt beräkningar har omkring 40 procent av svenskarna ett Facebook-konto.
Information och risker
Nätgemenskapen används för kontakt mellan privatpersoner men har på senare år fått allt större betydelse för opinionsbildning och informationsspridning.
Det färskaste exemplet är kanske revolutionen i Egypten, som underlättades av att information spreds genom Facebook, Twitter och videoklippsidan Youtube. Men det finns också risker. Nyligen blev en Uppsalapolitiker rikskänd efter att ha skrivit blogginlägg om extra avgifter för överviktiga och att bidragsmissbrukare borde kläs i hyenadräkt.
Region Gotland har flera Facebook-sidor. Jämte fritidsgårdarna och socialtjänstens ungdomsgrupp finns sedan årsskiftet även en mer övergripande sida, som uppdateras av informatören Tomas Ängshammar.
- Målet är att lägga ut minst en grej om dagen. Det kan vara förhandsinformation om beslut som ska fattas, eller driftsinformation, säger han.
Ett exempel på det senare var vattenläckan på Södertorg i Visby för en tid sedan.
Synpunkter från allmänheten
För första gången på Gotland är det nu också möjligt att lämna synpunkter på ett samråd genom just Facebook. Under mars och april vill regionen ha allmänhetens synpunkter på en fördjupad översiktsplan för Storsudret och Burgsvik.
Enligt reglerna ska myndigheter diarieföra inkomna handlingar. Därför har möjligheten att kontakta offentlig verksamhet genom Facebook och andra sociala medier fått juristerna vid paraplyorganisationen Sveriges kommuner och landsting att lägga pannan i djupa veck.
- Synpunkter som tillför ett ärende någonting konkret måste diarieföras, oavsett hur vi får in dem. Men det mesta som sker i sociala medier påminner mest om ett offentligt samtal som vem som helst kan ta del av. Det behöver inte diarieföras, konstaterar Tomas Ängshammar.
Region Gotland använder sociala medier som ett verktyg av flera för att nå ut med information och föra dialog med medborgarna.
- Det får däremot aldrig användas som enda kanalen. Den som inte har Facebook ska inte missa viktig information, säger Tomas Ängshammar.
Liksom privatpersoner har även många folkvalda på ön egna Facebook-sidor. Här blandas i regel de officiella rollerna med privatlivet - både i ord och bild. De som kontoinnehavaren godkänt för tillträde till sidan kan läsa och kommentera inlägg, titta på foton från exempelvis offentliga framträdanden likaväl som privata resor.
Polisen föregångare
Närpolisen på Gotland är föregångare inom den svenska polisen när det gäller Facebook. Med den egna sidan sprids information och råd till både ungdomar och föräldrar, samtidigt som allmänheten kan hjälpa till att lösa brott genom att lämna tips.
- Det har varit till stor hjälp för oss, säger närpolisen Tryggve Karlsson.
Lena Lager, chef för socialtjänsten på Gotland, har sedan ett par år en egen blogg. Hon säger att hon vill vara "en socialpolitisk röst utan att vara partipolitisk" och bloggar bland annat för att ge lokala kommentarer till nationella frågor.
- Är man chef över en organisation med 2 000 anställda är detta ett sätt att visa sig. Jag är noga med att ta ansvar, då är det också viktigt att vara synlig, säger Lena Lager.
Hon var i början fundersam till bloggandet och säger att det inte får ta för mycket tid från övriga arbetet. Det gäller också att tänka på vad man skriver:
- Jag är medveten om att jag ibland tangerar vad som kan vara politiskt, men jag skulle aldrig blogga om en het fråga som snart ska avgöras av nämnden.