De fick se, höra och göra

Det muntliga berättandet är viktigt och får inte glömmas bort.
Men i vår massmediedominerade värld behöver man ibland vidta särskilda åtgärder för att lyfta fram det muntliga berättandet.
I går fick lärarna i Fole-Gothems rektorsområde i samband med terminsupptakten vara med om saker som skall öka deras lust att berätta.
Och meningen är förstås att berättarglädjen skall överföras till eleverna.

Gotland2002-08-14 04:00
De cirka 25 lärarna samlades på morgonen vid Borgvik i Katthammarsvik.
Borgvik är en kalkpatronsgård från 1600-talet. Dagsprogrammet såg ut ungefär så här:
t 08.45
Tjänstefolksfrukost.
t 09.45
Björn Håkansson be
rättade om och visade runt på
Borgvik. Tilläggas kan att han
uppträde i tidsenliga lånade
kläder.
t 11.00
Mina erfarenheter av
berättarteknik med Anncatrin
Hjernqvist, lärare och lärarut
ildare.
t 12.00
Brukspatronsmiddag
t 13.30 Musik och dans med
Bengt Olsson, Kalle Jakobsson
och David Jakobsson.
t 14.00
Ylwa Wahlén, dramap
dagog, talar om drama, som
deltagarna också får prova på.
t 16.00
Reflektion över dagen.
t 16.30
Avslutning.


­Det här är ett pilotprojekt som vi från barn- och utbildningsförvaltningens utvecklingsavdelning driver tillsammans med kultur och fritidsförvaltningen, berättar Gunnel Samuelsson.
Upplägget kan enkelt sammanfattas i tre ord - se, hör, gör. Man ser och hör först något och för att befästa det i minnet gör man något på slutet.
Upplevelsebaserad inlärning kallas det hela med ett mera vetenskapligt begrepp.

<span class=MR>Försök</span>
De försök man gjort hittills vid läsårsupptakten för lärarna i det aktuella rektorsområdet har varit lyckade. Första året samlades man på Brucebo och andra året var Petes i Hablingbo samlingsplatsen. Nu var det alltså Borgvik.
Den gemensamma nämnaren är att man valt en gotländsk kulturplats som plats för övningarna.
Förhoppningen är att även lärare från andra rektorsområden i framtiden skall kunna komma i åtnjutande av sådana här berättardagar i gamla kulturmiljöer med medverkan av gotländska föredragshållare och aktörer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om