"De flesta är oroliga"
Beskedet om att Gotlandsbuss tar över kollektivtrafiken vållar oro bland busschaufförer vid Swebus.- Visst har vi pratat här i dag och de flesta är oroliga. Jag är däremot positiv, säger busschaufför Henrik Almgren.Men Gotlandsbuss planerar att anställa chaufförerna.
Positiv. Henrik Almgren ser positivt på att Gotlandsbuss tar över kollektivtrafiken.
Foto: Rolf Jönsson
- Jag tror att det blir bra med förändringen med nya bussar. Självklart kommer jag inte att tveka till att ta nytt jobb för Gotlandsbuss, säger busschaufför Henrik Almgren.
Han tycker att det är bra att ett gotländskt företag står för trafiken och han tror att det kan innebära större möjlighet att vara med och påverka, exempelvis busstidtabeller. För kollegan Nisse Olofsson som hade ett par år kvar till pensionen vid 60 var beskedet inte glädjande.
- Det är inte bra. Jag kommer att förlora pensionen och allt, jag hade SJ:s gamla villkor. Med det nya avtalet kommer jag troligen att få fortsätta tills jag är 65, säger han.
Fyra av chaufförerna är på väg mot pension och hamnar i den situationen, berättar han. Här har Swebus hittills nämnt möjligheten att jobba ett par år på fastlandet, för att stanna inom företaget och kunna gå i pension som planerat. Men inget är klart.
Gotlandsbuss
Det är 13 lokala bussföretag som står bakom Gotlandsbuss AB. Enligt ordförande Ronny Olofsson kommer busschaufförer som tidigare kört för Swebus erbjudas jobb inom Gotlandsbuss.
- Vi kommer starta en ny trafik som vi inte har kapacitet till inom företaget i dag. Vi räknar med att heltidsanställa 30-40 personer. Vi räknar med att kunna erbjuda samtliga Swebus chaufförer arbete. De har en kompetens och ett kunnande som vi vill ta tillvara, säger Ronny Olofsson ordförande Gotlandsbuss AB.
På Gotland har Swebus 30 fast anställda och 27 timanställda. Swebus och Gotlandsbuss har redan diskuterat personalfrågor och kommer att ta upp samtalen på nytt.
- Hittills låter det positivt. Vi trodde de skulle köra själva men det verkar som om de behöver förare.
- Den största funderingen blir de äldre, säger Leif Enebrink som är operativ chef för Swebus.
Enligt honom råder brist på busschaufförer och chaufförerna kan även erbjudas jobb inom Swebus på fastlandet.
Nu kommer Swebus att se över sin egen tidsplan och hur personalfrågorna ska hanteras. Facket kommer att kopplas in nästa vecka.
- Det är lika bra för alla parter att få en snabb genomgång, säger Leif Enebrink.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!