Gotland är landets allra motorcykeltätaste län sett till antal innevånare. Vi ställde frågan "varför" där i kön in i besiktningshallen denna soliga lördag.
– Det beror väl på antalet soltimmar, svarade Bengt Söderlund snabbt innan det bråttom in för att rulla in sin båge för granskning.
– Det är kurvorna man vill åt, skämtade Martina Lilja, från mc-klubben Farnyte MC, och syftade på Gotlands böljande småvägar.
Hon utvecklade därefter sitt svar med att beskriva hur hon tror att det är så att man har mer tid när man bor på Gotland och den ägnar man åt det man tycker är kul. Det är inte en slump att Gotland även är tätast när det gäller levande hästkrafter menade hon.
– På fastlandet är det vanligt att man har två timmar till och från jobbet, på Gotland är det nära till allt. Sedan är vägarna här på Gotland helt fantastiska när man kör motorcykel, det är ju motorcyklisternas Mecca!
Linda Herlin berättar att hon kört motorcykel i fyra år och att tjusningen är att man kommer ut i naturen.
– Det är säkert också med bra vägar på Gotland och inte så mycket trafik.
En motorcykel ska besiktas vartannat år vilket gör att det dessa öppet-hus-dagar är tätare med motorcyklar vissa år. I år var ett sådant år då många kom för att besikta, redan vid sju började kön ringla sig lång trots att portarna slogs upp först klockan 9.
Totalt finns det cirka 2 500 motorcyklar registrerade på ön berättade Stig Göransson, ansvarig för kursverksamheten vid Sveriges motorcyklister Gotland, SMC, och som brukar finnas på plats varje år vid detta besiktningstillfälle som han kallar för en "happening".
Med hjälp av medlemmar från de olika mc-klubbarna flyter flödet in i besiktningshallen klanderfritt, logistiken har utvecklats i samarbete med bilbesiktningen under flera år.
Inne i hallen står Kenneth Lindby, besiktningsman vid Bilprovningen i Visby och själv van mc-förare efter ett förlutet som en elitåkare i speedway.
– Cyklarna kan se jättefina ut här inne i hallen men de kan vara som ormar som slingrar sig på vägen när man kör dem ute. Provkörningen är femtio procent av besiktningen, säger han och nickar ut mot kollegan Mikael Westin som är den som provkör alla motorcyklar under dagen.
Även Kenneth Lindby får frågan om varför det finns så många motorcyklar på Gotland och han svarar rappt men med glimten i ögat:
– Vi är hästtätast, motorcykeltätast, dragkrokstätast och släpvagnstätast på Gotland! Det bara är så, man måste ha en dragkrok på bilen till exempel och att köra motorcykel på Gotland är ett sätt att komma närmare naturen man känner alla dofter när man kör.
En som får chansen att testa vad han ska satsa på när det är dags för en ny motorcykel är besiktningsman Mikael Westin. Han erkänner att han precis sålt sin gamla mc och nu är på jakt efter en ny.
– Det finns absolut hojar som är finare än andra men problemet är att jag är så lång så jag måste hitta en som passar mig men det är perfekt en dag som denna, jag ju testa en hel del, säger han med ett stort leende, drar på sig hjälmen och drar iväg för att kontrollera ytterligare en cykel vars ägare en stund senare får glädja sig åt ett blankt papper.