Där har det varit fulbokat hela veckan och arbetet fortsätter åtminstone fram till och med onsdag.
- Man får köra till och från verkstan. Det är tillåtet, säger Daniel Nyrot.
Klarade uppdraget
Sista kunden för dagen var Bert Carlsson som skulle byta däck på firmabilen.
- Vi åker runt mellan hamnarna på Gotland och servar olika båtar som AB Carl E Ekman är agent åt.
Transporterna måste fungera dygnet runt när en båt går i hamn, så de chansar inte.
- Nej vi har på dubbdäcken så länge som det behövs, säger han.
Extra knepigt var det i år eftersom det kom en ny omgång snö under påsken, som gjorde att många avvaktade med sommardäcken.
- Vi hade en del däckbyten som fick avbokas när det började snöa, berättar Mattias Stockhaus på Autoverkstaden vid Shellrondellen i Visby.
Alla hans kunder har fått sina dubbdäck bytta, även de som varit ute i sista minuten.
- Ja, det ringde en kvinna halv tre och frågade om hon fick komma om 20 minuter. Det gick det också, berättar Mattias.
15 april sista dagen
Senast den 15 april måste dubbdäcken tas av, om det inte fortfarande är vinterväglag. Det är det, om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan som du färdas på.
- Självklart ska man följa reglerna men det finns undantag. Om det fortfarande är vinterväglag den 16 april eller senare får du behålla dubbdäcken på tills väglaget blir bättre, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen.
Den här lagen gäller inte för odubbade vinterdäck men även de ska helst bytas eftersom deras köregenskaper inte passar på sommarvägarna. Vinterdäck ger sämre grepp och längre bromssträcka vid sommarväglag. Dessutom är det oekonomiskt, då vinterdäcken ger högre bränsleförbrukning. Den mjukare gummiblandningen gör att vinterdäcken slits mer på sommarväglag.
Rätt djup och tryck
Mönsterdjupet på sommardäcken ska vara minst 1,6 millimeter, men det ger inga bra köregenskaper om det regnar. Är mönsterdjupet lägre än fyra millimeter blir våtgreppet dåligt och risken för vattenplaning ökar samtidigt som bromssträckan blir längre.
Förutom bra mönsterdjup är rätt lufttryck viktigt för säkerheten. Dessutom rullar hjulen lättare och minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.