De har fixat de värsta sträckorna - "Många år kvar"

I september berättade vi om regionens stora underhåll av öns belagda vägar, främst i Visby men även i flera av tätorterna.

Teknikförvaltningen har gjort en rad förbättringar på vägarna under hösten. Som här på Skarphällsgatan. På bilden Isak Malm, avdelningschef på Gata- parkavdelningen och Andreas Olson, arbetsledare vid Gata- vägenheten.

Teknikförvaltningen har gjort en rad förbättringar på vägarna under hösten. Som här på Skarphällsgatan. På bilden Isak Malm, avdelningschef på Gata- parkavdelningen och Andreas Olson, arbetsledare vid Gata- vägenheten.

Foto: Jenny Nilsson

Gotland2021-01-02 13:41

Den 15 september rapporterade GT om årets ovanligt höga budget med avsatta medel för att göra de mest trafikerade, och således mycket slitna, vägarna säkrare. 

Arbetet, som redan hade inletts, skulle pågå fram till vecka 44. Då beräknade man att ett antal vägar i Visby, men också tätorter som Klintehamn, skulle få ny beläggning. 

År 2020 kommer regionen har lagt tolv miljoner kronor på det vägnät som man har ansvar för. Det är mer pengar än vanligt, 2019 avsatte man tre miljoner kronor, men 2020 utgjorde också startskottet för den satsning som nu ska göras för att komma ifatt med underhållet. Nyligen stod det klart att även budgeten för 2021 blir på tolv miljoner kronor. 

Andreas Olson, arbetsledare vid gata- vägenheten på teknikförvaltningen, har varit ansvarig för upprustningen under 2020. När GT träffar honom i början av december är arbetet nyligen avslutat. 

– Det har gått bra. Vi har hållit planen och till och med åtgärdat mer. När vi var färdiga med det planerade arbetet att vi hade investeringsmedel kvar och det har gått till att laga infarten på Silikatvägen vid handelsområdet Stenhuggaren, ett arbete vi precis blivit klara med, säger Andreas Olson.

Regionens vägar på Gotland är överlag eftersatta, och under höstens arbete har man tvingats prioritera hårt. 

– Det finns en enorm underhållsskuld som vi måste beta av. Innan det här året låg den på 100 miljoner kronor så det kommer att ta många år innan vi är ifatt, säger Isak Malm som är avdelningschef på gata- parkavdelningen vid regionen.

Under 2020, det första året med den utökade budgeten, har arbetet riktats mot de sträckor som sett värst ut ur säkerhetssynpunkt. En av dem har varit Solbergaleden, i synnerhet sträckningen i höjd med Gutavallen och tingsrätten, med djupa spår i vägbanan.

– Det har varit sådana spår som gjort att det inte går att köra annat än i det som redan är uppkört. Det blir problem vid halt väglag och inte minst när det regnar eftersom det blir stora vattensamlingar, säger Isak Malm.

Utöver Solbergaleden har följande vägsträckor åtgärdats under 2020: Verkstadsgatan, Skolkvior samt Klausevägen i Klintehamn, Skarphällsgatan inklusive rondellen på Endreväg, Östra Hansegatan, Norra Hansegatan, Bingebygatan, Brömsebroväg, Allégatan, Stenhuggarvägen, Silikatvägen, Västra Törnekvior, Langsväg, Follingboväg samt Kung Magnus väg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!