"De har tagit mitt teleabonnemang"

Kjerstin Franzén tillbringar somrarna i sitt fritidshus vid Rommunds i Gammelgarn.
Men i år har hon fått göra det en månad utan telefon.
- Jag har haft mitt abonnemang i 38 år, men nu har Telia gett det till någon annan utan att fråga mig, säger hon bistert.

Gotland2007-07-19 06:00
Fast abonnemang har hon haft i huset i decennier, men sedan ett par år har den nu 86-åriga Kjerstin Franzén valt att ha en meddelandebox under höst, vinter och vår då hon ändå bor inne i Visby. Det betyder att telefonen ute i Gammelgarn inte går att ringa på och att de som ringer kommer direkt till en telefonsvarare.
- Men varje sommar har jag sagt till dem att sätta på telefonen till midsommar och två månader framåt, berättar Kjerstin Franzén.

Inga vänner når fram
När hon kom ut till stugan i år var dock telefonen avstängd och Kjerstin Franzén har sedan dess varit helt utan fast telefon. Hon har enligt egen utsago begränsad rörlighet på grund av handikapp och känner sig nu hemskt deprimerad över situationen.
Hon har ringt Telia ett flertal gånger, men tycker inte att hon fått något vettigt besked. Nu har hon fått låna en mobiltelefon av en anhörig.
- Men det numret känner ingen av mina vänner till. Så nu har jag ingen kontakt med dem heller, säger hon och utbrister:
- Jag har betalt mina räkningar, nu senast i juni. Ändå säger Telia att jag inte har någon plats kvar på ledningen. Det var de som erbjöd mig tjänsten och jag tycker inte att de bara kan ta min telefon utan att fråga mig om lov först.

Missat i informationen
På Telia menar man att det har brustit i informationen kring Kjerstin Franzén ärende.
Enligt presschef Cia Edlund kan Telia inte garantera att en kund med meddelandebox åter kan öppna sitt fasta abonnemang när de önskar.
- Det beror på om det finns plats i närmaste telestation. I det här fallet har nya bostäder byggts i området, vilket gjort att efterfrågan på abonnemang ökat. Enligt Cia Edlund är meddelandebox inte en lämplig lösning under mer än 30 dagar.
- Kundtjänst och säljare har i uppgift att informera våra kunder om detta, men av någon anledning så tycks vi inte nått fram med informationen till Kjerstin Franzén, säger hon och påpekar att Telia nu undersöker vad det finns för alternativ för att lösa situationen.
Vad är skälig tid för en sådan undersökning?
- Det kan jag inte svara på. Men vi jobbar med det och beklagar om det är vi som har missat att ge information, säger Cia Edlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om