De kämpar för Kappelshamn

- Sälj inte vår hamn!- Och rör framför allt inte vår fiskehamn.Åke och Kjell Broberg protesterar mot kommunens beslut att sälja Kappelshamns hamn. De vill inte ha en privat ägare som kanske stänger av hamnen för ortsbefolkningen.- Hamnen är ju en samlingsplats, en central plats i bygden.

FISKEHAMN. Kjell och Åke Broberg protesterar mot kommunens beslut att sälja hamnen i Kappelshamn. Här står de i fiskehamnen, och i bakgrunden syns stora hamnen med hamnstationen som inrymmer restaurang.

FISKEHAMN. Kjell och Åke Broberg protesterar mot kommunens beslut att sälja hamnen i Kappelshamn. Här står de i fiskehamnen, och i bakgrunden syns stora hamnen med hamnstationen som inrymmer restaurang.

Foto:

Gotland2008-09-11 04:00
Åke och Kjell Broberg är bägge starkt engagerade i hamnen och då särskilt i den gamla fiskehamnsföreningen. Åke är ordförande, Kjell är kassör.
- Jo, vi vet att kommunen säger att fiskehamnen inte skall ingå i försäljningen, men många i bygden är oroliga och ingen vet vad som händer med fiskehamnen i framtiden om en del av hamnen nu säljs ut privat.

Kryssningskaj
Bröderna Broberg är motståndare också till att stora hamnen, 60-talets färjeläge, säljs ut.
- Använd istället hamnen som kryssningshamn istället för att satsa på den planerade och dyra kryssningskajen i Visby. Utan alltför stora investeringar får man här en kryssningshamn som är väl skyddad jämfört med den som planeras i Visby, säger Åke Broberg.
- Och vad spelar det för roll för kryssningspassagerarna om de får åka buss en halvtimme in till Visby. Jag har till exempel åkte norska Hurtigrutten och där b,lir det många bussturer i land utan att någon protesterar, säger Kjell.

Gärna restaurang
Det finns redan flera spekulanter på hamnen, bland annat vill Stefan och Anne Lundgren bygga ut restaurang Maven som de i många år drivit i den gamla hamnterminalen som står kvar från den tid på 60-talet då Ö-linjen trafikerade Kappelshamn.
-  Gärna en restaurang men för att driva en sån behövs ju ingen hamn. Så stycka av delen där restaurangen finns och låt hamnen vara kvar i kommunens ägo, föreslår Kjell.
- Och varför skall kommunen lämna ifrån sig en hamn som kan vara till nytta?
Kommunen säger visserligen att den kostar dem 220 000 kronor om året, men jag tror den siffran är hämtad från den interna bokföringen och att den faktiska kostnaden därför inte är så stor.

EU-regler
Bröderna är bland annat rädda för att en privat ägare skulle stänga ute ortsbefolkningen.
Visserligen är hamnen redan idag instängslad enligt de nya EU-reglerna, men kommunen låter grindarna stå öppna så att folk ändå kan komma in. Först när det är fartyg på gång låses grindarna. Det händer inte aktuellt särskilt ofta, det är sällan något fartyg angör hamnen numera.

Största fiskehamnen
Åke Broberg har forskat en hel del kring både den gamla lanthamnens och fiskehamnens historia. Kappelshamn var en gång i tiden stor exporthamn för kalken, och som fiskehamn var den före andra världskriget Gotlands största.
-- Drygt hälften av alla strömming landades här, berättar han.
Idag är fiskehamnsföreningen och ortsbefolkningen mycket mån om fiskehamnen, och man tillåter inte att turister och andra utomstående får ta över bodarna.
- I andra fiskelägen säljs ju bodarna bort till stora summor, och jag tror att vi är den enda fiskehamnen på Gotland där vi ännu håller på att det är ortsbefolkningen som skall äga bodarna. Därför är vi också oroliga inför framtiden och inför en försäljning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om