De kläcker nya idéer inom media

För tio år sen var de kompisar på gymnasiet i Visby.I dag är de framgångsrika affärsutvecklare i Stockholm.Svante Randlert och Petter Ingmansson skapar nya produkter och ser till att vinsterna ökar.- Det är så häftigt, säger Svante Randlert.

Foto:

Gotland2008-10-16 04:00
Sedan ett år tillbaka jobbar de för Studentmedia AB, ett av landets ledande kommunikationsföretag för gymnasieelever och studenter, ägt av bland andra finansmannen Mats Qviberg.
- Vi har på konsultbasis gått in som vd respektive försäljningschef i företaget, säger Svante Randlert.
På ett år har de två gotlänningarna - Svante, 28 år, är från Visby och Petter, 27 år, från Hemse - ökat antalet produkter i Studentmedia från 4 till 22. Och omsättningen har ökat med 60 procent.
- Vår specialitet är att komma på nya idéer inom media, förklarar de.

Flera olika plan
Det handlar om kommunikation på flera olika plan och i olika former. Förutom tidningar har de hemsidor, de har kommunikation via mobil och de arrangerar evenemang.
Bland annat ordnade de en studenternas nobelfest i våras med trerättersmiddag i Blå hallen i Stockholms stadshus och efterfest i Spegelsalen, och nu i höst ska de ordna tre jättediskotek för gymnasieungdomar i Göteborg, Norrköping och Karlstad. Deltagarna i "Idol" kommer att finnas live på scen på samtliga platser.
- Vi har bra kontakter och vi ser till att idéer genomförs. Vi satsar gärna stort, förklarar de.
Men de jobbar inte bara med egna idéer, utan försöker tänka "utifrån och in", som de uttrycker det.
- Man måste tänka på vem kunden är, vad läsaren vill ha. Därför har vi skapat en gymnasiepanel och en högskolepanel och jag tror vi är duktiga på att lyssna. Vi fångar upp vad ungdomarna vill ha och levererar det, säger Svante Randlert.

Snygga magasin
Tidningen Piraja finns i dag på 600 gymnasieskolor runt om i landet och Studentmagasinet finns på landets högskolor. Snygga, omfångsrika magasin i glättat papper och med ett brett spektrum av artiklar om musik, mode, studier och andra frågor som berör ungdomar.
- Tidningarna är gratis, vi har ställ utplacerade på skolorna. Och de blir lästa, det vet vi, och det gör att företag som vill synas mot den här målgruppen annonserar, förklarar de.
Studentmedia har funnits sen 1989 men sedan Svante Randlert och Petter Ingmansson kom in har det vuxit rejält. I dag har man 25 anställda.
- Sju, åtta är gotlänningar. Vi sponsrar Ung Företagsamhet på Gotland och delar bland annat ut ett säljpris vid den årliga UF-mässan. Då kommer vi i kontakt med många duktiga, unga säljare, berättar Svante Randlert.
Det var som säljare de började. De sommarjobbade ihop på Intersport i Visby.
Efter lumpen drog de till Stockholm båda två, jobbade som säljare på olika medieföretag, bland andra Aftonbladet och Metro.
Tillsammans startade de också konsultfirman Agentgruppen. En annan produkt som de har startat är flygplatstidningen Gate Report, som finns på 16 av landets flygplatser. Men sedan är det mest uppdrag för andra företag inom området affärsutveckling.
Gotland då?
- Jo, vi har ju båda våra familjer på Gotland så vi är där rätt ofta. Men jobben är i Stockholm och just nu är det mycket jobb, tolv timmar om dagen. Minst. Det är mycket och det är väldigt roligt, säger Svante Randlert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!