Laura Niklasson har en son i sjunde klass i Klinteskolan. I höstas fick eleverna egna surfplattor av märket Ipad. Tanken är att de ska vara ett pedagogiskt stöd men hon ser också problemen som har uppstått. Laura Niklasson har varit med på sonens lektioner.
-Jag ser att de sitter och spelar på skoltid och använder Instagram och Snapchat. Då ser man hur det här, egentligen bra verktyget, bara stör.
Hon har förståelse för att det handlar om ett politiskt beslut och att lärarna inte alltid vet hur de ska använda surfplattorna.
Hon efterlyser regler för eleverna.
Mattias Karlsson är matematiklärare på Klinteskolan.
-Det har definitivt blivit ett problem. I grund och botten tycker jag att surfplattan är helt fantastisk men när man bara slänger ut den till eleverna utan att lärarna får kompetensutveckling först går det fel.
Regionen hade en strategi som man lade upp 2008; först en dator till en lärare och sedan en dator till en elev. Varje elev skulle ha en egen dator, men surfplattan blev ett billigare alternativ.
-Visst är surfplattan behändigare. Det finns dock alldeles för lite forskning och den forskning som finns visar att det är viktigt att datorer och läsplattor lanseras på rätt sätt.
Tycker du att surfplattan stör på lektionerna?
-Det har med ledarskap att göra, men samtidigt är det svårt med beroendet. Det är många vuxna som har samma beroende, att de måste har reda på vad som händer i omgivningen.
Även mobiltelefoner är ett problem, enligt Mattias Karlsson. Sedan surfplattorna infördes har skolan trådlöst internet, vilket gör det lättare att surfa även med elevernas egna mobiler.
Laura Niklasson är orolig för risken för spelberoende. Enligt hennes son har skolan spärrat plattorna från att kunna ladda ner chatprogrammet Kik. Anledningen är att det finns en åldersgräns.
-Det är ju lika enkelt att göra något liknande för andra program och spel, men det är ingen som vågar ta tag i det.
Linda Rung är vice ordförande för Lärarförbundet på Gotland.
– Det har gått väldigt fort med införandet och den utbildning man har fått är inte tillräcklig. Det saknas tydliga ramar för vad ipaden ska användas till och hur man ska hantera att eleverna blir okoncentrerade.
Samtidigt ser Linda Rung flera fördelar med surfplattan.
– Den är ett bra stöd för elever med svårigheter. Har man svårt att föra anteckningar kan man exempelvis fotografera av det som står på tavlan.