"De smiter ofta i våra kontroller"

Motorcykelsäsongen står för dörren. Även om mc-olyckorna minskar finns det en grupp åkare med ett stort riskbeteende.Det hävdar intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister, SMC.

Godispaus. Daniel Åhlén, Tobias Pawel och Joakim Ljungberg var några av de 14 poliser som kontrollerade trafiken på ön i går.

Godispaus. Daniel Åhlén, Tobias Pawel och Joakim Ljungberg var några av de 14 poliser som kontrollerade trafiken på ön i går.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-04-20 04:00

Var fjärde motorcyklist inblandad i dödsolyckor körde för fort eller saknade körkort - ofta i kombination med alkohol eller droger.


Medvetna förare
- Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Man tar inte onödiga risker och man njuter av att köra motorcykel. Men det finns dock en mycket liten men märkbar grupp som utgör majoriteten av dem som omkommer i mc-olyckor, skriver Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC, i ett pressmeddelande.


Riskgrupper
I riskgruppen finns sådana som gärna kör på bakhjulet, kör om i extrem fart, de som saknar körkort och struntar i att använda hjälm.

- Det är denna typ av mc-körning och inställning till lag och rätt som ger alla motorcyklister ett dåligt rykte. Därför kräver våra medlemmar att SMC ska ta en klar ställning emot extremt beteende, säger Jesper Christensen.


Smiter ofta
Även polisen på Gotland har en del problem med motorcyklister.

- De smiter ofta i våra kontroller, men eftersom vi fått två egna motorcyklar blir det mer på lika villkor. Det är svårt att förfölja smitarna med bil, särskilt när de flyr in i stan, säger Joakim Ljungberg, trafikpolis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!