De snabbutbildar för att lära nyanlända svenska

"Man lär sig bara språket genom att öva, inte genom att lärare sätter röda bockar". Det säger Inger Gröning, expert på hur nyanlända barn lär sig svenska bäst. Nu får 15 gotländska lärare som undervisar från förskoleklass till gymnasiet en fyra veckor lång intensivutbildning.

Språkets betydelse. Kristina Bergh och Inger Gröning tar upp exempel på att en text skriven av en ungdom som ännu inte lärt sig det svenska språket fullt ut går att tolka på många sätt.

Språkets betydelse. Kristina Bergh och Inger Gröning tar upp exempel på att en text skriven av en ungdom som ännu inte lärt sig det svenska språket fullt ut går att tolka på många sätt.

Foto: Krister Nordin

Gotland2016-03-02 11:56

Region Gotland har köpt in kursen "flerspråkighet och svenska som andraspråk" av Uppsala universitet och institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Det är lärare som redan har kompetensen Svenska som andraspråk i sin utbildning som bjudits in till utbildningen. Under kursen får lärarna bland annat fördjupad utbildning i bemötande, hur man kartlägger barnens kunskapsnivå och hur man därifrån hjälper barnen att utveckla och förstå hur de kan använda språket. Kursen ges på Campus Gotland men de gotländska lärarna kommer också att resa till Uppsala för att träffa pedagoger och göra studiebesök i skolor där man under lång tid jobbat med att anpassa pedagogiska metoder för inlärning.

– Det här är en fantastiskt intresserad grupp lärare. De är skickliga och de brinner för att komma ut och undervisa, säger Inger Gröning. Hon och kollegan Kristina Bergh håller i kursen och båda har mångårig erfarenhet av forskning och utbildning inom området.

Marina Johansson och Mikael Horn är lärare i klass fyra på Västerhejde skola. De berättar att de sökte till utbildningen av intresse och eftersom det i Västerhejde är många nyanlända barn och ungdomar som redan nu börjat i introduktionsklassen och som snart ska börja skolan.

– Vi hörde redan i höstas att det är en stor grupp på väg. Vi tycker det är jätteroligt och intressant. Våra barn är jättenyfikna på de nya eleverna, berättar Marina Johansson.

Mikael Horn berättar att han tidigare har jobbat med med flerspråkiga och förberedande klasser.

– Jag kan tänka mig att jobba mer med undervisning för nyanlända. Jag är jätteglad att jag fick chansen till den här utbildningen, säger han.

Kursen innebär att de får en djupare pedagogisk kompetens. Det kommer även de elever som redan går på skolan ha glädje av enligt Mikael Horn.

– Vi jobbar ju för att bli bättre på att förklara och hjälpa elever att förstå språket, det gynnar alla.

På många håll på Gotland är man i startgroparna med att bygga upp den pedagogiska undervisningen för nyanlända elever. Många lärare har formell kompetens, men har inte använt den i praktiken, och därför är kursen ett bra sätt att få mer kunskap enligt Carina Bolin, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

– På det här sättet kan de snabbt komma igång och jobba säger hon.

Svenska som andraspråk

Undervisningen i ämnet Svenska som andraspråk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!