"De tänkte om"

Först tyckte Gotlandshem att "ingen" bar ansvaret för att en del av ett garagetak ramlade ner på Patrik Uddins bil. Och ingen ville betala...Nu har bostadsbolaget ändrat sig.

Gotland2008-09-15 04:00
Förra fredagen skrev GA om att en del av ett garagetak ramlat ner på Patrik Uddins bil. Den stod parkerad i ett av Gotlandshems underjordiska garage, när en platta av trä- och betongmaterial dråsade ner på motorhuven.
När Patrik Uddin kontaktade Gotlandshem för att få ersättning för plåtskadorna, blev han bestört och besviken. Bostadsbolaget menade att eftersom olyckan inte orsakats av slarv och inte gått att förutse, så kunde Gotlandshem inte betala.
- När oturen är framme kan vi inte ta ansvar. Det har man egna försäkringar till, sade Gotlandshems ekonomichef Rolf Wilén till GA.
Problemet var bara att bilen inte var vagnskadeförsäkrad. Patrik kunde inte heller få hjälp via sin hemförsäkring, för att driva ärendet vidare rättsligt. Hyresgästföreningens Hans Gärdeklev gjorde också påstötningar på Gotlandshem och tyckte saken borde gå att lösa, men inget hände.
Därmed såg frågan ut att falla platt - tills GA skrev om Patriks situation.

Privat engagemang
- Det blev väldigt positivt! Folk kom fram på stan och frågade hur det gick, så ringde flera personer som jag inte känner! berättar Patrik.
En av dessa välgörare hjälpte till genom att formulera ett brev, där man framförde en hyresgästs syn på saken och ett antal frågor. Man krävde också skadestånd inom en vecka.
Gotlandshem fick brevet förra fredagen. Fredagen efter ringde Patrik Uddins telefon; Rolf Wilén bjöd in till möte.
- Jag blev nervös, tänkte "shit, nu vräker de mig!", ha ha. Men det de ville säga var att de hade ändrat sig. Nu har vi gjort upp i godo, berättar Patrik.
Hur motiverade de sig?
- Tja... de hade tänkt om. Jag var ett gränsfall, sade de. De hade kontaktat sitt försäkringsbolag igen och sedan ändrat sig, helt enkelt.
Så nu får du ersättning?
- Ja. Jag lovade att inte nämna summan, men det är ungefär vad det skulle kosta att laga bilen. Jag är nöjd.
Grattis.
- Tack - och tack för hjälpen! säger Patrik Uddin och skrattar.
GA kontaktar Gotlandshems Rolf Wilén för att fråga vad som fick bolaget att ändra sig, men det vill han inte säga.
- Det här har vi skött internt. Vi är överens, det räcker så.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!