De vände dataspelstrenden
Många som spelar dataspel är tjejer.Men bland de som utvecklar spelen är det männen som dominerar.Det var då Supermarit klev upp på scenen.
NY ATTITYD. Projektet Supermarit vill ändra attityden kring dataspel. ”Det är cool att vara kvinna, ung och spelutvecklare”, tycker Marie Bravinger och Lisa Lindell.
Foto: Krister Nordin
En grupp på sex kvinnor fick i uppgift att kartlägga den svenska spelbranschen ur ett könsperspektiv.
-Att programmera har tillhört killarna. Upp till en viss ålder är det visserligen lika många tjejer och killar som spelar, men sedan är det killarna som går vidare och lär sig tekniken bakom, berättar Marie Bravinger, en av projektledarna.
Projektets namn, Supermarit, är en travesti på den kände tv-spelfiguren Super Mario.
Manifestet väckte burop
Supermarit fick en rivstart. Några av kvinnorna reste till Dreamhack, en stor datorfestival i Jönköping.
Inför drygt femtusen ungdomar-nästan bara killar-läste de upp ett manifest där de förklarade att de inte kände igen sig i de stora brösten och plutande läpparna som många kvinnor i dataspelens värld utrustats med.
Buropen lät inte vänta på sig.
På senare år har trenden sakta vänt, berättar Marie Bravinger.
För några år sedan bestod endast åtta procent av spelbranschen av kvinnliga anställda.
-De flesta jobbade inte ens med spelproduktion utav var receptionister eller arbetade med ekonomi, säger hon.
Attitydförändring
Den senaste undersökningen visar att andelen kvinnor ökat till 15 procent.
Under projekttiden har nätverk skapats mellan kvinnliga spelutvecklare och forskare, och mellan landets 16 spelutbildningar, inklusive den på Högskolan på Gotland.
Att ändra människors attityder har också varit ett av målen.
-Vi vill visa att det är cool att vara kvinna, ung och spelutvecklare. Men många känner att de får någon slags nördstämpel, säger Marie Bravinger.
Projektet avslutas i dag, lördag, med en liten spelmässa för allmänheten i Almedalsbiblioteket. Där har ett även ett särskilt spelrum inrättats för att gotlänningarna i fortsättningen ska kunna prova dataspel.
Projektet har kostat 4,5 miljoner kronor och finansierats av bland andra Nutek, Arvsfonden och Gotlands kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!