De vill slåss om kakan
I går presenterade sig ett nytt medium på ön, Gotlandskanalen. Tv-kanalen vill slå sig in på den gotländska marknaden för mediereklam på totalt 60-70 miljoner kronor.
Så när lokala Gotlandskanalen i går drog igång presenterade sig ännu en aktör på öns mediemarknad, som täcker de flesta av de 22 000 hushållen.
Gotlandskanalen håller bland annat till under jorden vid Specksrum i Visby, där Radio Gotland tidigare huserade. En halvtimmes program spelades in klockan 7.30, för att sändas senare under förmiddagen.
Gott humör
Det var varmt, ingen ventilation, inga fläktar och starka lampor i studion. Men trots att studiovärden försovit sig och nedräkningsklockan saknades, var humöret hos pionjärgänget gott. Programledaren Julia Bendelin höll huvudet kallt och intervjuade kanalens nya ägare och programchef, Bobo Ginzel, Spider TV AB och artisten Micke Andersson spelade och sjöng. Man hann också med ett inslag från Röda Korsets Kupan.
På sena eftermiddagen ska den tidigare radioreportern Lasse Ahnell presentera någon aktuell fråga. Nyheter blir det däremot inte i den nya kanalen, det blir för dyrt. I dag har kanalen endast en handfull anställda, plus några praktikanter.
Meningen är att kanalen, efter de särskilda sommarsändningarna, ska sända direkt på sena eftermiddagen, med följande repriser, och annat material, som till exempel filmer.
Bobo Ginzel uppskattar den mediala annonsmarknaden på Gotland till 75 miljoner kronor och hoppas att kunna ta för sig av den. Han tänker sig att annonsavbrotten i Gotlandskanalen kommer ungefär var 30:e minut.
- Erfarenheten säger att när ett nytt medium kommer in på marknaden så brukar annonsörerna snarare öka sin reklambudget, säger han förtröstansfullt.
Göran Hellström, annonschef på Gotlandspress, konkurrent till Gotlandskanalen om annonsintäkterna, tror att den totala annonsmarknaden ligger närmare 60 än 75 miljoner kronor. Han tror snarare på en omflyttning av pengar inom budgeten än en utökning, som Ginzel hoppas på.
Tufft med lokala annonser
- Det är stor skillnad på tv-reklam i de nationella kanalerna, där man har stora, internationella annonsörer, men en lokal kanal ska ju ha lokal företagsreklam, och det kan bli tufft.
Vilka ska producera den reklam som Gotlandskanalen ska sända?
- I första hand blir det Spider TV, som gör det själva, säger Ginzel som hoppas på fler reklamproduktionsbolag på Gotland. Ett bolag som i dag producerar radioreklam på Gotland, men även reklam för rörliga webbsändningar är Teknomedia, ägt av Norrköpings Tidningar. Kanske kommer de att producera tv-reklam så småningom?
För Norrköpings Tidningar har redan funderat över egna tv-sändningar på Gotland, men hittills funnit att det skulle bli för dyrt. Vd för Gotlandspress är Lars Herlin:
- Gotlandskanalen låter som en våghalsig satsning. Om de ska göra kvalitets-tv måste de dra in 8-9 miljoner kronor och det är väldigt mycket pengar.
Modigt att starta
Gotlandspress egen satsning för framtiden har börjat i de rörliga webbsändningarna på sajten helagotland.se.
Kan då företagen tänka sig att börja göra tv-reklam? Frågan går till Företagarnas Per Vinberg i Visby:
- Det är modigt av Gotlandskanalen att starta, men vi har inte gjort någon undersökning om vilken bärkraft företaget kan ha. Vi har egentligen varken kompetens eller kunskap om att uttala oss om hur attraktivt tv-mediet är, vi har inte frågat våra medlemmar. Jag förutsätter att Gotlandskanalen själv har gjort sådana undersökningar.
Gotland har i dag två kommersiella dagstidningar, Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda, flera gratistidningar (Gotland Just nu, Lokaltidningen, Gotlands Annonsblad, Lördagstidningen med flera), SR:s Radio Gotland, de kommersiella radiokanalerna Radio Four och Rix FM, samt den lilla statsfinansierade närradion Just Radio. Till det kommer SVT:s Östnytt och numera också Gotlandskanalen. Förutom dessa medier finns nättidningen gotlandska.se och helagotland.se, GT:s och GA:s gemensamma nättidning.
De 22 000 hushållen har mycket att välja på, för att inte tala om företagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!