Karin Wikberg blev aldrig vittne till själva olyckan, där en 28-årig kvinna avled efter en kollision med en lastbil i Follingbo den 6 januari. Men hon var bara några bilar bakom och kördes om av ambulansen, när hon var på väg hem till Ljugarn.
– Jag tänkte direkt att nu måste något riktigt allvarligt ha hänt, säger hon och fortsätter:
– Det var glashalt på vägen och det var absolut inte sandat.
Redan tidigare samma dag, när hon var på väg från Ljugarn till stan, hade hon reagerat på hur halt det var.
– Det var fruktansvärt. Varför sandas det inte? Det varnades ju för extremhalka. Det här skulle inte behövt hända.
Johnny Pettersson, platschef vid Nybergs entreprenads vägservice, ansvarar för vägarna på norra Gotland. Han berättar att väg 143 sandades bara en timme innan olyckan.
– Men vi sandar inte raksträckor, bara kurvor och korsningar, säger han och fortsätter:
– Allt det här är jätteolyckligt. Vi hjälpte till med att städa upp på olycksplatsen och jag kan inte förstå hur olyckan kunde inträffa där.
Borde ni ha sandat mer?
– I december gick det åt 3 000 ton. Skulle vi sanda hela vägar skulle det gå åt säkert tio gånger mer, och så mycket finns det inte att få tag på. Sanden går inte heller att återanvända, så det skulle gå åt hemska mängder.
Det ingår inte i uppdraget att sanda i förebyggande syfte, utan först när det blivit halt. Det kan vara en del av förklaringen till olyckan i Bro, som inträffade ett par dagar innan den i Follingbo. Även då kolliderade en bil och lastbil, och en kvinna vårdas för närvarande med livshotande skador.
– Det hade varit blött hela morgonen, sedan frös det på precis innan olyckan. Allt är förbannat olyckligt.
Alternativet skulle vara att salta vägarna, men det är inget Nybergs kan besluta om. Det är Trafikverket som avgör om och var det ska saltas och/eller sandas.
– Vi saltar ju hamnbacken, och vi ser att om vi saltar på morgonen håller det sig hela dagen.
Johnny Petterssons medskick till bilister är att inte utgå från luftens temperatur när de beger sig ut på vägarna.
– När det är mulet är det ungefär samma temperatur på vägen som i luften. Men vid klart väder försvinner värmen från vägen. Då går fukten upp till ytan och fryser på. Så även om det är 3-4 grader i luften kan vägen vara nollgradig och förbannat hal.