"Den har överlevt sig själv"
Det går jättetrögt inom turistföreningen. Vi kliver nu av för att markera ordentligt. Det är inte så att vi drar oss undan ett ansvar. Vi vill att turismen ska utvecklas. Men det går för långsamt. Därför vill vi att man bildar ett affärsdrivande bolag i stället. Jag vet att man på årsmötet i nästa vecka tar upp det förslaget.
De senaste tio åren har det varit så att man inom föreningen bara bevakar varandra i stället för att ta de stora tagen. Jag efterlyser något där det inte bara handlar om att betala en medlemsavgift. Vi har till exempel valt att göra en jättesatsning där vi ihop med Ica i helsidesannonser gör reklam för campingplatserna, säger Pigge Werkelin.
<span class=MR>Affärsdrivande bolag</span>
På många håll i landet har man valt att byta ut turistföreningar mot affärsdrivande bolag. Det tycker Pigge Werkelin att man ska göra här också.
Han anser att turistföreningen, som har funnits i mer än hundra år, har överlevt sig själv. Han tycker också att det blir fel när stora medlemmar som exempelvis Gotlandsbolaget inte har mer än en röst, precis om alla de små medlemsföretagen.
Vi vill att turismen skall utvecklas och att säsongen skall förlängas.
Men det går för långsamt. Man kan inte bara sitta och tro att det sker av sig självt. Högsäsongen är ju numera självgående. Men skall vi öka antalet turister, då måste säsongen förlängas.
<span class=MR>Folk från näringen saknas</span>
Titta på styrelsen. Det är inte många i den som kommer från näringen. Nej, vi måste bli duktigare på att sälja Gotland. Antingen ska vi räkna oss som en industri, eller också är det bara en hobby vi bedriver! säger Pigge Werkelin.
Det måste bli en proffsigare attityd, fortsätter Pigge Werkelin. Vi måste satsa på stora enheter. Det handlar om att turistföretagen ska tjäna pengar på sin verksamhet. Det finns risk för att vi halkar efter övriga Europa annars.
Vad har föreningen gjort för att det ska gå framåt? Det duger inte att länsstyrelsen tar fram projekt. Satsningarna måste komma från näringen själv. Att åka med hela personalen från föreningen till turistmässan i Göteborg, det är inget som utvecklar turismen. Visst, sedan sköter man turistbyrån, men korvkiosken öppnar också varje sommar, säger Pigge Werkelin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!